MobilityWatch

Bildynasti med mere end 100 år på bagen gav konkurrenter baghul på bundlinjen

En familieejet bilkoncern tjente langt mere end alle andre danske bilaktører i 2021, viser ny sammenligning fra MobilityWatch.

Foto: Peter Hove Olesen/Politiken/Ritzau Scanpix

Med en indtjening på den gode side af en milliard trykkede K.W. Bruun speederen i bund og efterlod resten af feltet i støvet i 2021.

Det viser en regnskabssammenligning, MobilityWatch har foretaget blandt ti af de største, danske bilaktører.

Helt præcist landede den familieejede bilkoncern med rødder tilbage til 1914 et resultat efter skat på lige under 1,3 mia. kr.

Det var da også ”væsentligt over forventningerne grundet bedre indtjening på bilimport og på investeringsafkast”, hedder det i årsrapporten fra K.W. Bruun, der indtil maj 2021 gik under navnet Interdan.

Samtidig lagde K.W. Bruun afstand til Semler Holding, der står bag Semler Gruppen. Her lød resultatet efter skat på 712 mio. kr.

Derefter var det Mercedes-forhandleren Ejner Hessel, der i 2021 kunne fremvise en bundlinje på 318 mio. kr.

I den modsatte ende af listen lå Uggerhøj Holding, der bl.a. forhandler Volkswagen, Opel og Kia. Selskabet tjente dog stadig 19 mio. kr. på bundlinjen i 2021.

Også på overskudsgraden, der viser evnen til at forvandle omsætning til driftsindtjening, lå K.W. Bruun i spidsen i det forgangne år med en overskudsgrad på 12,5 pct.

Her var der igen et godt stykke ned til Ejner Hessel, der omdannede 6,4 pct. af salget til driftsoverskud, mens tallet hos Semler Gruppen lød på 5,4 pct.

Har man udelukkende blikket rettet mod toplinjen, er der fortsat solid afstand fra det største selskab ned til resten.

Med en omsætning på omkring 17,6 mia. kr. ligger Semler Gruppen således forrest i feltet blandt de danske bilkoncerner.

Dog har koncernens markedsandel af det samlede danske salg af personbiler siden 2019 været i bakgear - i 2021 lå den på 24,6 pct. Ifølge Semler selv skyldes nedgangen særligt et salgsstop af tre populære modeller.

Efter Semler ligger K.W. Bruun, der i det afsluttede år rundede 11 mia. kr. på toplinjen.

Ser man på, hvem der er vokset mest over de 12 måneder i 2021, så er det den Kolding-baserede koncern Nic. Christiansen Gruppen, der ligger øverst.

Koncernen, der forhandler og importerer mærker som Hyundai, BMW, Nissan og Jaguar, lagde i 2021 26,9 pct. oveni omsætningen.

Derefter var det Bjarne Nielsen, der eksempelvis forhandler Ford, Mazda og Renault, som løftede omsætningen med 21,6 pct. Også selskabet P. Christensen fulgte godt med med en omsætningsvækst på 20,6 pct.

Samlet havde syv ud af de ti selskaber på listen tocifrede vækstgrader i 2021, som ellers har været beskrevet som et udfordrende år for bilbranchen med komponentmangel og coronanedlukninger.

Trods en branche i opbrud: Flere af landets største bilforhandlere forbedrede forretningen i 2020

Pakkeselskab vred flest penge ud af toplinjen for andet år i træk

Mere fra MobilityWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs