MobilityWatch

Ny debatserie om den kollektive trafik: Aktører ønsker enkelthed og bedre samspil mellem mobilitetsformer

KOLLEKTIV TRAFIK 2.0: Den kollektive trafik er en hjørnesten i fremtidens mobilitet. I en ny debatserie på MobilityWatch giver en række stemmer i transportbranchen deres bud på, hvad der kan skabe en bedre sammenhæng i den offentlige transport.

Buspassagerer på vej ind på Københavns Hovedbanegård – et af landets absolutte knudepunkter for den kollektive trafik. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Den kollektive transport er under lup disse år, hvor klimahensyn og større trængsel på vejene øger behovet for fælles mobilitetsløsninger – og at de løsninger, der allerede eksisterer, hænger sammen.

Ydermere har coronakrisen kostet kunder blandt mange trafikvirksomheder i landet, som samtidig må konstatere, at nogle kunders transportbehov har ændret sig, efter landet blev genåbnet.

Flere aktører i transportsektoren mener imidlertid, at der i dag fortsat er meget tilbage at ønske, før den kollektive trafik i Danmark lever op til nutidens og fremtidens krav fra brugerne.

På Folkemødet på Bornholm tidligere på sommeren indikerede transportminister Trine Bramsen (S), at måden, den kollektive transport er indrettet på, ikke er optimal:

”Hvis vi skulle bygge den kollektiv transport op fra ny i dag, så ville vi have gjort det anderledes,” lød det fra ministeren i en debat.

Enkelthed og sammenhæng

Flere af aktørerne, der bidrager til MobilityWatchs nye debatserie, efterspørger en større enkelthed i den kollektive transport. Det kan bl.a. ske ved at reducere antallet af trafikselskaber, lyder et af forslagene, der kommer fra Klaus Bondam.

Han er folketingskandidat for Radikale Venstre, tidligere direktør i Cyklistforbundet, forhenværende teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune og forfatter til det første indlæg i debatserien.

”I dag betjenes borgerne, der bruger den kollektive trafik i Region Hovedstaden, af Movia, DSB, S-tog, Metro og regionsdrevne lokalbaner. Og sådanne kludetæpper ser man over hele landet. Det er jo absurd, når man sammenligner med f.eks. London, der håndterer hele byens kollektive trafik under en enkelt hat; Transport for London – der i øvrigt også står for at skabe et sammenhængende net af cykelinfrastruktur,” skriver han blandt andet i sit indlæg.

Indlægget kan læses i sin fulde længe her: Debat: Den kollektive transport er et forvirrende kludetæppe

Et andet vigtigt element i at forbedre den kollektive trafik er at sikre en bedre sammenhæng mellem forskellige transportformer.

Det påpeger Jesper Kronborg, branchedirektør for Dansk Erhverv Transport, som mener, at en øget grad af digitalisering er kernen i at sikre det:

”Hvis vi som samfund kan lykkes med at få integreret de forskellige transportformer bedre via digitale løsninger, så vil vi i takt med dette ultimativt få en bedre udnyttet infrastruktur og dermed en mere effektiv mobilitet,” lyder det i hans indlæg, som kan læses i løbet af de kommende dage.

Følg med på MobilityWatch i den kommende tid, hvor andre aktører i transportsektoren kommer med deres forslag til, hvordan den kollektive trafik kan blive mere tidssvarende.

Mere fra MobilityWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs