MobilityWatch

Parterne i SAS-konflikt har forhandlet natten over

Repræsentanter for SAS og strejkende piloter er enige om at forhandle videre i håb om at løse konflikt.

Den norske mægler i konflikten, Mats Wilhelm Ruland | Foto: Chris Anderson/TT/Ritzau Scanpix

Parterne i SAS-konflikten har fortsat forhandlingerne natten til søndag.

”Der er endnu ingen afklaring,” sagde den norske mægler i konflikten, Mats Wilhelm Ruland, kort før midnat lørdag ifølge nyhedsbureauet NTB.

”Vi kommer til at forhandle natten igennem. Jeg kan på nuværende tidspunkt ikke sige mere end det.”

Der er søndag morgen ikke kommet mere nyt frem om forhandlingerne.

Omkring 1000 SAS-piloter fra Danmark, Norge og Sverige har strejket siden mandag 4. juli. De seneste dage er forhandlingerne blevet genoptaget.

Den seneste runde blev indledt lørdag formiddag i Stockholm.

Roger Klokset fra det norske pilotforbund sagde tidligere lørdag aften, at det tager den tid, det tager, så længe der findes håb om en løsning.

”Jeg ved ikke, om vi får en løsning, inden ugen er omme. Vi er indstillet på at tage den tid, som behøves,” sagde Klokset.

På forhandlingsbordet ligger en løsning, som ifølge Marianne Hernæs, der er forhandlingschef for SAS, i yderste konsekvens drejer sig om flyselskabets overlevelse.

Siden onsdag har strejken kostet SAS op mod 90 millioner kroner dagligt. Det oplyste luftfartsselskabet i en pressemeddelelse torsdag.

Her kom det også frem, at de samlede omkostninger for SAS indtil videre er på op mod 900 millioner kroner.

I forvejen har SAS et stort misforhold mellem indtægter og udgifter. Regnskabet for andet kvartal viste i slutningen af maj således et tab på mere end en milliard kroner.

Indregnes underskuddet fra første kvartal har SAS i første halvår tabt over 2,5 milliarder kroner.

Torsdag var meldingen desuden, at 2550 flyvninger hidtil er blevet aflyst som en konsekvens af konflikten. Det har ifølge SAS ramt flere end 270.000 passagerer.

Det kan sættes op imod, at SAS i hele juni transporterede godt 1,9 millioner passagerer ifølge selskabets månedlige trafiktal.

En del af baggrunden for konflikten mellem SAS og piloterne er, at SAS under coronapandemien måtte opsige omkring halvdelen af piloterne.

Der var dog en aftale om genansættelse, når der igen blev brug for dem.

Piloterne er blandt andet utilfredse med, at SAS ansætter nye piloter på overenskomster med andre vilkår i de to datterselskaber SAS Link og SAS Connect end i SAS Scandinavia.

SAS er i store økonomiske problemer og arbejder på at få gennemført en redningsplan, der hedder SAS Forward. Planen skal give årlige besparelser i milliardklassen.

Mere fra MobilityWatch

Læs også

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs