MobilityWatch

Trods indrømmelser til piloter: SAS-direktør afviser at ny aftale er dyrere end ønsket

De seneste ugers hårde forhandlinger mellem SAS og SAS Pilot Group har krævet indrømmelser fra begge parter. I et interview med MobilityWatch afviser driftsdirektør Simon Pauck Hansen dog, at aftalen er endt med at være dyrere, end man havde regnet med.

Simon Pauck Hansen, driftsdirektør i SAS. | Foto: Stine Bidstrup/ERH

Et tovtrækkeri, der har trukket tænder ud og kostet mange timers nattesøvn, er nu slut mellem SAS og de af selskabets piloter, der er organiseret i SAS Pilot Group.

Parterne kunne natten til tirsdag meddele, at de har var nået til enighed om en overenskomstaftale, og fra både SAS’ og piloternes side er der efterfølgende blevet udtrykt glæde over, at maratonforhandlingerne er endt med en aftale.

Efter dens indgåelse er der kommet flere oplysninger frem om, hvilke elementer den indeholder, men selve aftaleteksten har parterne ikke lagt frem for offentligheden.

”Det er en enorm forbedring i forhold til der, hvor vi kommer fra,” lyder beskrivelsen af den nye overenskomst fra Simon Pauck Hansen, driftsdirektør i SAS, til MobilityWatch.

Ifølge ham opnår SAS med den nye aftale en væsentligt højere produktivitet og fleksibilitet.

Det sker bl.a. ved at hæve grænsen for, hvor meget piloter må arbejde inden for en periode på syv dage til 60 timer fra 47,5 timer.

Samtidig giver aftalen SAS mulighed for at reducere piloternes arbejdstid om vinteren, hvor aktiviteten er lavere, og samtidig skrue op i den travle sommerperiode.

Derudover er der på lønsiden også sikret besparelser, der sammen med den større fleksibilitet ifølge Simon Pauck Hansen øger produktionen med 10-15 pct.

Dyrere og billigere

I forhandlingerne er det dog også lykkedes for piloterne at få SAS til at komme med indrømmelser.

De indebærer bl.a., at de 450 piloter, som er blevet fyret under pandemien, løbende vil blive gensansat frem mod 2024, i takt med at selskabets aktiviteter øges.

Når du står med ryggen mod muren og strejkevåbnet på 15. dag, og du ikke har så mange valgmuligheder længere, så er det klart noget, der spiller ind i en forhandlingsdynamik

Simon Pauck Hansen, driftsdirektør i SAS

Desuden vil alle de piloter, der fra nu af bliver ansat, blive ansat på den nye overenskomst frem for overenskomsten, som SAS havde indgået med FPU for datterselskaberne SAS Connect og SAS Link. De piloter, der er ansat på FPU-overenskomsten, har desuden mulighed for at hoppe over på den nye.

Hvor meget dyrere er det endt med at blive for jer i forhold til jeres oprindelige udspil?

”Vi lander inden for det, som vi har lagt i forward-planen (redningsplanen SAS Forward, red.) med de aftaler, der er skrevet. Så kan man sige, at vi har imødekommet flere af de krav, der har været fra piloternes side uden at kunne komme nærmere ind på, hvad de specifikt er,” siger Simon Pauck Hansen.

SAS har opgjort, at den strejke, der nåede at stå på i de sidste 15 dage af forhandlingerne, har kostet selskabet 1,5 mia. svenske kr. svarende til 1 mia. danske kroner og samtidig berørt 300.000 kunder.

En presbal i den størrelsesorden har naturligvis ikke kunne undgå at spille en stor rolle i forhandlingerne, fortæller Simon Pauck Hansen.

”Når du står med ryggen mod muren og strejkevåbnet på 15. dag, og du ikke har så mange valgmuligheder længere, så er det klart noget, der spiller ind i en forhandlingsdynamik. Men begge parter har jo været presset til at nå frem til en aftale. Der har ikke været nogen, der har tjent på den her konflikt. Alle har tabt.”

Et af kravene fra SAS Pilot Group var, at de 450 fyrede piloter skal genansættes, hvilket I er gået med til. Er det ikke med til at gøre aftalen dyrere for jer?

”Jo, det er det givetvis, men når jeg taler økonomi, taler jeg den samlede økonomi. Så den samlede økonomi i aftalen ligger inden for den forward-plan, der er lagt. De krav og ønsker, der har været fra pilotsiden, tæller negativt ind i værdien, når man opgør den, og de elementer har vi naturligvis også indregnet her for at få det samlede billede.”

Til gengæld har SAS på andre områder trukket den anden vej, forklarer Simon Pauck Hansen.

Og netop det har bidraget til, at forhandlingerne har været hårde og trukket i langdrag, fortæller han.

”Hver gang, der er lagt noget mere på bordet fra deres side og har været krav, som de ikke ville gå på kompromis med, så har vi måtte finde andre løsninger, der har kunne neutralisere de negative effekter, der har været.”

Virksomheden skulle sikres

At SAS nu har indgået en overenskomstaftale med SAS Pilot Group, der frem mod 2027 vil udviske aftalen, som selskabet tidligere har indgået med FPU, har mødt skarp kritik fra sidstnævnte.

Men det må være sådan, at vi må sikre hele virksomheden og dens 8000 medarbejdere frem for, at vi har en aftale med én part mere eller mindre

Simon Pauck Hansen, driftsdirektør i SAS

På spørgsmålet om, hvorvidt SAS har i været i dialog med FPU, mens de seneste overenskomstforhandlinger har stået på, lyder det fra Simon Pauck Hansen:

”Naturligvis er vi hele tiden i dialog med alle vores foreninger, men jeg vil ikke kommentere specifikke dialoger med enkelte foreninger.”

”Men det må være sådan, at vi må sikre hele virksomheden og dens 8000 medarbejdere frem for, at vi har en aftale med én part mere eller mindre. Vi kan ikke sænke hele virksomheden i det perspektiv.”

Datterselskaberne SAS Link og SAS Connect, som i sin tid indgik en overenskomstaftale med FPU, forbliver selvstændige selskaber, selvom selskabernes piloter nu får mulighed for at skifte til en anden overenskomst.

Ifølge Simon Pauck Hansen handler oprettelsen af de to selskaber om at give SAS fleksibilitet, hvorfor han på spørgsmålet om, hvorvidt arbejdet med de to selskaber er spildt, klart afviser:

”Nej, overhovedet ikke. Begge de to selskaber består jo også i den fremtidige struktur, så på ingen måde. Vi har brug for et mindre flysegment, som kan sikre, at vi både har lønsom og højfrekvent og med lave emissioner på mange mindre ruter inden for Skandinavien og vores knudepunkter.”

Langt fra overstået

Arbejdet med redningsplanen SAS Forward er langt fra overstået for det fortsat pressede flyselskab, som både skal forhandle nye aftaler med leasingselskaber, finde milliarder af kroner fra nye investorer og også lande nye overenskomster med andre personalegrupper.

På spørgsmålet om, hvorvidt Simon Pauck Hansen forventer, at de kommende overenskomstforhandlinger kommer til at være lige så krævende som den netop overståede, lyder det:

”Jeg synes, piloterne har vist vejen her på den måde, at de er gået foran med bidrag af anseelig størrelse, så derfor har jeg en forhåbning om, at andre også ser, at det er det rigtige at bidrage til SAS’ fremtid og bidrage solidarisk.”

Analyse: Selv efter ny pilotaftale står problemerne fortsat i kø for SAS

FPU efter mistet SAS-overenskomst: Pilotstrejke ”har udelukkende handlet om at hverve medlemmer”

SAS-topchef glæder sig over pilotaftale men kalder strejke ”unødvendig”

Finansminister vil have alle parter til at bidrage til SAS-redning efter endt strejke

Mere fra MobilityWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs