En del af Watch Medier

MobilityWatchsøndag5. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
19.12.2022kl. 12.01

SAS-topchef: Europa bør omstille luftfarten efter amerikansk forbillede

Der er behov for massiv støtte fra offentlige midler for at få sparket gang i den grønne omstilling af luftfarten. Det siger SAS-topchef i interview med MobilityWatch, hvor han understreger, at selskabets økonomiske kvaler ikke sænker SAS’ egen grønne omstilling.
Foto: Tt News Agency/Reuters/Ritzau Scanpix
af MADS ODDERSHEDE

Der er behov for, at der på både lande- og EU-niveau bliver postet offentlige penge i luftfartens grønne omstilling.

Sådan lyder budskabet fra SAS’ topchef, Anko van der Werff, i et interview med MobilityWatch.

”Der er virkelig behov for, at regeringer og myndigheder kommer på banen. Når de så har klarlagt spillepladen, er det efter min mening så private selskabers opgave at løbe med bolden,” siger han.

Mens SAS har stillet sig kritisk over for den nye SVM-regerings ambition om at pålægge flyrejser en passagerafgift på gennemsnitligt 100 kr., ser selskabets topchef i højere grad, at forandringerne sker i større skala.

Mere konkret efterspørger den hollandske direktør, at man i Europa skeler til den storstilede klimapakke til 430 mia. dollar, svarende til 3000 mia. danske kroner, som man i USA vedtog tidligere i år.

En del af pakken tæller investeringer i innovation og nye løsninger, der skal sikre en tilstrækkelig forsyning af brændstof fra vedvarende energikilder. Noget, som ifølge SAS-topchefen er afgørende for, at der kan blive sat skub i arbejdet med at gøre luftfarten til en grøn industri.

”Den incitamentspakke er ekstremt vigtig, for så får du en masse til at forsøge at knække koden, og det er det, vi har brug for; produktion, skalering og selvfølgelig distribution.”

Blandt de ting, som SAS-chefen mener, de offentlige investeringer bør bidrage til at få sat skub under, er produktionen af SAF – sustainable aviation fuel. 

Vi har alle incitamenterne til at træde ind i den bæredygtige fremtid, men det er virkelig svært at komme derhen lige nu

Anko van der Werff, adm. direktør i SAS

Her betyder den knappe produktion og høje efterspørgsel, at prisen på dette ifølge van der Werff er mellem 3-10 gange så høj som fossilt brændstof. Og da brændstof udgør 25-30 pct. af omkostningerne for flyselskabet, gør de høje priser ikke omstillingen nemmere.

”Alle er vitterligt interesserede i, at der bliver mere SAF tilgængeligt til en langt bedre pris. Vi har alle incitamenterne til at træde ind i den bæredygtige fremtid, men det er virkelig svært at komme derhen lige nu,” siger han.

På EU-niveau arbejder man i øjeblikket på at fastsætte rammerne for omstillingen af luftfarten.

Senest har man nærmet sig en opdatering af EU’s klimakvotesystem, som pålægger luftfarten at betale mere for dens CO2-udledning, men der er også andet på vej.

Også forordningen RefuelEU Aviation, der ligesom kvotesystemet er en del af unionens store klimapakke Fit for 55, skal sætte rammerne for den europæiske luftfarts omstilling. Her skal rammerne for produktionen af grønt flybrændstof sættes, mens der også skal udarbejdes minimumskrav til andelen af SAF, der fyldes på flyene i de kommende år.

Har taget højde for det grønne

SAS har en målsætning om at reducere sin CO2-udledning med 25 pct. i 2025 sammenlignet med niveauet fra 2005.

Arbejdet med at nå den målsætning går ifølge Anko van der Werff efter planen. Men for at det økonomisk trængte flyselskab, som lige nu er under konkursbeskyttelse ved en amerikansk domstol, skal kunne nå målet, kræver det også investeringer.

I øjeblikket er SAS imidlertid i en situation, hvor man skal bruge færre og ikke flere penge.

Arbejdet med at realisere den storstilede redningsplan SAS Forward pågår således stadig. Her skal man bl.a. reducere sine omkostninger med 7,5 mia. svenske kroner årligt svarende til 5,1 mia. danske kroner, men det aflyser imidlertid ikke en prioritering af grønne investeringer.

I planen er der ifølge topchefen således taget højde for investeringer i den grønne omstilling, ligesom den såkaldte chapter 11-proces ifølge Anko van der Werff heller ikke stiller hindringer i vejen for, at SAS kan investere i grønne tiltag.

Tag MobilityWatch med i lommen – hent vores app til enten iPhone eller Android. Så får du også besked på mobilen, når der sker noget vigtigt i branchen.

Derfor vil man i 2023 formentlig også kunne se selskabet være i offensiven på den front ved at foretage investeringer i nye, brændstofbesparende fly, fortæller han. 

”Vi er allerede i gang med at kigge på finansieringen i det kommende år af yderligere 12 A320-neos for eksempel. Alt det går som planlagt.”

SAS-topchef håber på aftale med kabineansatte under nye forhandlinger

Chef for norske lufthavne vil have flere brikker i spil til grøn omstilling

Relaterede artikler:

  • Jens Bjørn Andersen, adm. direktør i DSV | Foto: Lars Krabbe/Foto: Lars Krabbe/Ritzau Scanpix

    Dansk PTX-projekt med flere store transportaktører får EU-støtte

    For abonnenter

  • Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

    Rådgivere sender juleregning til SAS

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Dsv
Fragt og logistik

DSV fik færre kvindelige ledere i 2022

Den danske speditør har nu sat et mål, der skal give en mere ligelig fordeling mellem kønnene i toppen af selskabet.
  • DSV pålægger sig selv "intern CO2-skat" – og efterspørger politisk handling
  • Finansdirektør hos DSV afviser problemer med at finansiere store opkøb

For abonnenter

Tesla-rigmanden Elon Musk er taknemmelig for nævningetingets dom, der frifinder ham for ansvar i Tesla-tweet-sagen. | Foto: Jonathan Ernst/Reuters/Ritzau Scanpix
Persontransport

Nævningeting frifinder Elon Musk for ansvar i sag om Tesla-tweet

SAS afholdte torsdag et informationsmøde for de opsagte medarbejdere i konkursramte Flyr. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Persontransport

SAS bejler til tidligere Flyr-personale

For abonnenter

Elbilsalget udgør stadig en større del af det samlede bilsalg i EU-landene, viser tal. (Arkivfoto) | Foto: Valdemar Ren/Ritzau Scanpix
Persontransport

Salget af elbiler trodser trægt europæisk bilmarked

Foto: Sebastian Gollnow/AP/Ritzau Scanpix
Persontransport

Trafikforening efterspørger investeringer i nattog

Jacob Krogsgaard var viceadm. direktør og kommerciel chef i Cimber Sterling, da flyselskabet gik konkurs i 2012. (Arkivfoto.) | Foto: Torben Stroyer
Nyheder

Tidligere Cimber Sterling-direktør om konkurs: "Vi kæmpede i døgndrift"

Læs også

Michael Ebbe, finansdirektør hos DSV | Foto: Dsv / Pr
Fragt og logistik

Finansdirektør hos DSV afviser problemer med at finansiere store opkøb

DSV’s finansdirektør vil ikke kommentere, om den danske speditør er villig til at betale den pris, som DB Schenker rygtes at have. Men han understreger, at DSV har rigeligt med finansielle muskler til store opkøb.

For abonnenter

Photo: Nano Calvo/AP/Ritzau Scanpix
Persontransport

Dansk bookingplatform til privatfly vil høste de første kunder i 2023

Den danskstiftede bookingplatform til privatfly Goollie har efter et halvt år endnu ikke haft nogen kunder. Flere initiativer i løbet af 2023 skal dog give selskabet luft under vingerne, fortæller direktør.

For abonnenter

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Persontransport

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

Helsingør-rederiet Forsea er nu ejet af Molslinjen, efter parterne har fået styr på de sidste detaljer i handlen, der blev offentliggjort i november.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Salget af elbiler trodser trægt europæisk bilmarked – 4. feb.
  • Tidligere Cimber Sterling-direktør om konkurs: "Vi kæmpede i døgndrift" – 4. feb.
  • Nævningeting frifinder Elon Musk for ansvar i sag om Tesla-tweet – 4. feb.
  • Aktører vil have videnscenter for ladestandere på finansloven – 3. feb.
  • DSV har skruet ned for længden på kontrakter med underleverandører – 3. feb.
  • Trafikforening efterspørger investeringer i nattog – 3. feb.
  • DSV fik færre kvindelige ledere i 2022 – 3. feb.
  • Ford ligger til at starte i bakgear efter stor indtjeningsskuffelse – 3. feb.
  • SAS bejler til tidligere Flyr-personale – 3. feb.
  • Dansk bookingplatform til privatfly vil høste de første kunder i 2023 – 3. feb.
  • København og Frederiksberg sløjfer kontrakter med de sidste dieselbusser – 3. feb.
  • Ekspertgruppes anbefaling til CO2-afgift forsinkes igen – 3. feb.
  • Direktør for Storbritanniens største lufthavn træder tilbage efter turbulent år – 3. feb.
  • Norsk regering dropper planer om at sløjfe toldfri lufthavnshandel – 3. feb.
  • Pris på fragt ud af Kina falder fortsat – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

Watch Job

  • Erfaren IT Supporter

  • Scrum Master with a practical approach

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

Se flere jobs

Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

Se flere jobs

Kolofon

MobilityWatch
Søg

Sektioner

  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Thomas Bo Christensen

tbc@mobilitywatch.dk

Tlf.: +45 3330 8441

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Job

Abonnement

Prøv MobilityWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mobilitywatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Læs mere om abonnement her

Adresse

MobilityWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8441

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MobilityWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MobilityWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge