MobilityWatch

Borgmesterkandidat og cykelforbund efterspørger større kommunal selvbestemmelse over fartgrænser

Det er forældet tankegods, at biler som udgangspunkt skal kunne køre med 50 kilometer i timen inden for byområder, lyder det fra borgmesterkandidat Sophie Hæstorp Andersen (S) og formand for Cyklistforbundet.

Det bør være muligt for langt flere kommuner at bestemme, hvorvidt skilte som dette skal sættes op i byzonerne, mener Sophie Hæstorp Andersen (S) og Klaus Bondam. | Foto: Morten Langkilde/Ritzau Scanpix

Aftalen om at lave en treårig forsørgsordning i 15 udvalgte kommuner om at sætte fartgrænsen ned fra 50 til 40 kilometer i timen er ikke nok.

Sådan lyder det i et debatindlæg i Altinget forfattet af Sophie Hæstorp Andersen, der er borgmesterkandidat i København for Socialdemokratiet, og Klaus Bondam, formand for Cyklistforbundet.

Der skal større selvbestemmelse til landets kommuner, når det kommer til at fastlægge fartgrænserne, lyder det i indlægget.

"Kommunerne bør i højere grad kunne beslutte selv, hvordan man gør tæt beboede områder sikre for bløde trafikanter i stedet for, at politiet dikterer, om man må køre 30, 40 eller 50 kilometer i timen. Det er trods alt her, at byplanlæggerne og trafikingeniørerne arbejder – ikke hos politiet," skriver Sophie Hæstorp Andersen og Klaus Bondam.

Clever frygter nyt krav til ladestandere vil koste dyrt og mindske konkurrencen

El-flaskehalse udfordrer busselskab – direktør vil have politisk handling 

Mere fra MobilityWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs