MobilityWatch

Luftfarten vil bruge indtægter fra afgift på grønt brændstof

Flere partier ønsker ny flyafgift. Ifølge Dansk Industri bør branchen få del i pengene til grønt brændstof.

Michael Svane, branchedirektør i Dansk Industri. | Foto: PR-FOTO

Skal flybranchen lykkes med at gennemføre en grøn omstilling, skal indtægter fra en eventuel afgift på flybilletter finansiere omstillingen.

Det siger Michael Svane, der er branchedirektør i erhvervsorganisationen Dansk Industri (DI).

Han er dermed ikke begejstret for et forslag fra SF, som indebærer, at politikerne skal kunne bestemme, hvor pengene, der kommer i statskassen via afgiften, skal bruges.

"Det, der er vigtigt for os, er, at man ikke tømmer branchen for penge, men sikrer, at der er tilbageløb af penge, til at vi kan lave den grønne omstilling."

"Det nye brændstof, vi kigger ind i, er to gange - måske flere gange - dyrere end almindeligt brændstof. Så vi er nødt til at skabe et grundlag, der gør, at vi kan lave denne her reelle ændring," siger Michael Svane.

SF foreslår også, at en afgift på flybilletter skal være mellem 100 og 700 kroner. DI ønsker en afgift mellem 20 og 30 kroner.

Michael Svane mener ikke, at luftfartsbranchen får meget grøn omstilling med SF's forslag. For det vil tage længere tid at skifte til grønt brændstof, hvis det er luftfartsbranchen selv, der skal finansiere det.

"Det kan vi simpelthen ikke. Der er vi for langt i knæ oven på corona, til at vi kan lave den løsning," siger branchedirektøren.

SF vil hente milliarder til grøn omstilling med flyafgift 

Mere fra MobilityWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs