MobilityWatch

Mange kommuner har ikke sat et mål for omstilling til grønne biler

MobilityWatch har spurgt landets kommuner, om de har et mål for, hvornår kommunens egne køretøjer skal være omstillet til el. Her svarer halvdelen nej. Ifølge branchechef er der ikke nogen undskyldninger for ikke at sætte et mål, men ifølge sønderjysk borgmester er det ikke så let endda.

Foto: Dalhoff Casper/Ritzau Scanpix

Regeringen og dens støttepartier har en ambitionen om at få 1 million grønne biler ud på de danske veje i 2030.

Og hvis det mål skal nås, kræver det også en indsats fra landets kommuner, som udover kollektiv transport også har større bilpark til hjemmepleje, vej og park, mm.

Men ifølge en rundspørge, som MobilityWatch har foretaget i anledningen af kommunalvalget, ser det ikke ud til, at kommunernes ambitioner er særligt høje, når det kommer til omstillingen af de grønne biler.

MobilityWatch har spurgt alle landets kommuner, om de har en plan for, hvornår deres bilpark skal være omstillet til eldrevne biler.

28 kommuner er vendt tilbage, og af dem har 15 kommuner ikke et konkret mål for, hvornår bilparken skal være skiftet til el. Fire kommuner har undladt at svare på det konkrete spørgsmål.

(Artiklen fortsætter under grafen)

Ingen undskyldning

MobilityWatch har fremlagt oplysningerne for brancheorganisationen Dansk e-Mobilitet, der tidligere var kendt som Dansk Elbil Alliance.

Her lyder det fra branchechef Lærke Flader, at der ikke er nogen undskyldning for, at kommunerne ikke skulle kunne sætte et mål.

"Det er det indlysende instrument, de kan gribe i, hvis de vil gøre noget for den grønne omstilling, hvilket de jo er en stor og oplagt repræsentant for at kunne gøre," siger Lærke Flader til MobilityWatch.

Hun fortæller, at kommunerne er meget synlige i gadebilledet med hjemmeplejebiler, vej og park og kollektiv transport, og derfor kan kommunerne gøre en oplagt forskel for hele den danske omstilling til elbiler, når de viser deres borgere, at de som myndighed satser på el.

"Jeg siger ikke, at de skal gå ud og købe elkøretøjer i morgen, men når de skal have skiftet dem ud, så bør det da 100 pct. være til strøm. Der bør slet ikke være en overvejelse om at vælge dieselbiler næste gang. Det er da det letteste sted at gøre en forskel," siger Lærke Flader.

Aabenraa: Det er for tidligt for os

Ifølge nuværende borgmester i Aabenraa Kommune, Thomas Andresen (V), er det dog ikke så lige til, som Lærke Flader gør det til.

Han repræsenterer en af de 15 kommuner, som ikke har et mål for, hvornår bilflåden skal være omstillet til el.

Han fortæller til MobilityWatch, at kommunen i forlængelse af KL's DK2020-samarbejde om CO2-reduktion i første omgang har sit fokus på "lavthængende frugter" som eksempelvis energioptimering af kommunale bygninger.

Herefter skal fokus også nå til bilparken, forsikrer Thomas Andresen. Han pointerer samtidig, at sidst kommunen skiftede ud i bilflåden, var elbilerne stadig en ny teknologi, "og vi kunne ikke risikere, at hjemmehjælpen ikke kunne nå derud, hvor den skal hen."

"Det er ikke en udskydelse, men handler om at blive klogere på det - det er det samme med den offentlige transport, i forhold til om vi skal satse på gas-, brint- eller eldrevne busser. Det skal vi også have kigget på, men teknologierne ligger stadig lidt på tærsklen, hvor det lige nu er pionererne, der arbejder, og det er så ikke det hold, vi er med på," siger Thomas Andresen.

Et håndterbart tiltag

SF har tidligere på efteråret været ude med et forslag, der med 300 mio. kr. skulle sætte et kommunalt stop for fossildrevne biler i 2030.

Forslaget skulle ses i forhold til, at det går forholdsvist trægt i kommunerne med at købe grønne køretøjer, eftersom blot 17 pct. af kommunernes indkøb over de seneste to år har været elbiler eller plug-in-hybrider, viser data fra De Danske Bilimportører.

Ifølge branchedirektør Lærke Flader er omstillingen af bilparken dog et let greb for kommunerne i den grønne omstilling. Særligt da kommunen også har adgang til p-pladser til bilerne, hvor der kan stilles ladeinfrastruktur op. Dermed er opladning af bilerne heller ikke et problem i Lærke Fladers optik.

"Jeg kan forstå, hvis de synes, det kan være lidt udfordrende at lave en plan for ladeinfrastruktur. Men at skifte bilerne, det bør være et umiddelbart håndterbart tiltag," siger Lærke Flader.

Ifølge borgmesteren i Aabenraa Kommune kan det godt være, at det virker som et let tiltag. Men ifølge Thomas Andresen skal man også huske en vigtig pointe: Der skal også være økonomi til det.

"Det koster penge, og derfor så er det et spørgsmål, om der i første omgang er andre steder, de ressourcer vil kunne hente en hurtigere CO2-reduktion. Man skal gribe det an i den kloge rækkefølge, men også i den rækkefølge, som man er i stand til at håndtere økonomisk som kommune," siger Thomas Andresen.

"Det er ikke, fordi vi ikke gerne vil alt det i den forbindelse, men det er lige tidligt nok for os i Aabenraa at kaste os ud i det her. Men i løbet af 2022 der har vi en plan for det, det er jeg slet ikke i tvivl om. Det forventer vores borgere også, men lige nu det giver ingen mening at sige, at nu skal vi også i gang med det, for det er væsentlige beløb, vi snakker om," tilføjer borgmesteren i Aabenraa.

Minister fokuserer på klimasamarbejder

MobilityWatch har forelagt oplysninger til transportminister Benny Bengelbrecht (S).

Her lyder det i et skriftligt svar til MobilityWatch, at regeringen har ambitioner om at indgå klimasamarbejder med alle landets kommuner, som blandt andet indebærer grøn omstilling af den kollektive trafik og evt. andre køretøjer.

"Samarbejdsaftalerne indebærer en ambitionserklæring fra kommunernes side om, hvornår de forventer at igangsætte den grønne omstilling af køretøjer. Det er ambitiøse aftaler, som er et vigtigt skridt på vejen i den grønne opstilling. Jeg håber og tror på, at flere af landets kommuner vil følge efter og tiltræde de mål som landets største kommuner forpligtiger sig til," lyder det fra Benny Engelbrecht.

Indtil videre er 27 ud af landets 98 kommuner tiltrådt klimasamarbejdet, fremgår det af Transportministeriets hjemmeside.

Bred kommunal skepsis over for nulemissionszoner: "I høj grad et storby-tema" 

Mere fra MobilityWatch

Læs også

Relaterede