Transportsektoren står uden konkrete mål i global infrastrukturplan

INDBLIK: Med mobiliseringen af investeringer på op til 2200 mia. kr. over de kommende år har EU lagt op til at tage kampen op mod kinesiske investeringer i europæisk infrastruktur. Meget lidt lader dog til at have kurs mod udbygningen af de europæiske transportmuligheder.

"Landene har gjort sig deres erfaringer med kinesiske investeringer – og som jeg siger: De har behov bedre og anderledes tilbud," lød det onsdag fra kommissionsformand Ursula von der Leyen. | Foto: Kenzo Tribouillard/AFP / AFP

BRUXELLES – På overfladen lyder det stort. Faktisk historisk – og som en klar magtdemonstration fra Bruxelles til resten af verden.

Indtrykket blev efterladt af Europa-Kommissionens formand, Ursula von der Leyen, der onsdag offentliggjorde Kommissionens kommende infrastrukturplan, Global Gateway, som over de kommende seks år står til at skulle mobilisere investeringer i infrastrukturprojekter verden over for op til 300 mia. euro – svarende til ca. 2230 mia. kr.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.

Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement