MobilityWatch

Hver tredje dansker er klar til at sælge statens ejerandel i SAS

Danskerne er omtrent delt på midten, hvis man spørger, om staten bør sælge sin ejerandel i SAS. Det viser en ny måling foretaget af Wilke for MobilityWatch.

Foto: Markus Mainka/AP/Ritzau Scanpix

Det delvist statsejede skandinaviske flyselskab SAS har haft en turbulent rejse igennem coronakrisen.

Milliardunderskud som følge af krisens mange restriktioner har fået de statslige ejere til at pumpe milliarder af støttekroner ind i selskabet.

SAS har også selv forsøgt at skære i omkostningerne for at sikre overlevelsen, og selskabet har bl.a. oprettet en række nye selskaber med billigere overenskomster.

Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her

Netop det træk fik for nylig SF's beskæftigelsesordfører Karsten Hønge til at hælde mod at sælge statens SAS-aktier.

En ny måling foretaget af Wilke for MobilityWatch viser, at omkring en tredjedel af danskerne bakker op om et salg.

(Artiklen fortsætter efter grafikken)

Den største gruppe danskere på 37,9 pct. mener, at den danske stat fortsat bør sidde i flyselskabets ejerkreds, men kun en smule færre, nemlig 32,6 pct., vil sælge statens SAS-aktier. Samtidig er en stor gruppe på 29,5 pct. i tvivl.

Den statistiske usikkerhed betyder, at man ikke kan konkludere en forskel i svarene, da de er for tætte.

SAS-salg vil skabe brag

En, der følger SAS og luftfarten tæt, er Sydbanks aktieanalysechef Jacob Pedersen. Han underspiller ikke, hvor stor en overraskelse det vil være, hvis staten skiller sig af med SAS-aktierne.

"Du vil næsten kunne høre braget, når jeg falder ned af stolen i Aabenraa, så overrasket vil jeg blive. Det vil være et kæmpe politisk omslag, hvis man pludselig vil af med aktierne i SAS," siger han.

Der er dog også lange udsigter til, at et salg vil kunne komme på tale, mener analytikeren.

"Først og fremmest skal der jo være en køber. Det er måske der, man lige i øjeblikket kan have sværest ved at se, hvordan det skal ske," siger Jacob Pedersen.

Du vil næsten kunne høre braget, når jeg falder ned af stolen i Aabenraa, så overrasket vil jeg blive. Det vil være et kæmpe politisk omslag, hvis man pludselig vil af med aktierne i SAS

Jacob Pedersen, aktieanalysechef, Sydbank

Mens den svenske stat, som også er medejer af det skandinaviske flyselskab, er åben overfor et salg af sine aktier til en potentiel køber, holder den danske stat ifølge Jacob Pedersen SAS tættere til sig, da SAS sammen med Københavns Lufthavn er strategisk vigtig for den danske luftfart.

"Regnestykket går jo på, om det vil koste på Danmarks tilgængelighed, hvis staten ikke længere ejer SAS, og SAS ikke længere er i København."

Det er ikke sådan, at dansk luftfart vil falde sammen, hvis SAS forsvinder, mener Jacob Pedersen. Der vil hurtigt komme masser af selskaber og overtage en meget stor andel af ruterne, lyder hans bud.

"Men det helt finmaskede netværk og den smidige ind- og udgang af Danmark og Skandinavien, tror jeg, vi vil miste et stykke henad vejen. Der vil være dele af erhvervslivet, der vil være rigtig trætte af, hvis SAS ikke er her," siger Jacob Pedersen.

Politikere er splittet

På Christiansborg er der heller ikke enighed om, hvorvidt den danske stat skal være medejer af SAS.

Lars Boje Mathiesen, der er finansordfører for Nye Borgerlige, slår fast, at partiet principielt ikke mener, at staten og dermed danskerne skal eje aktier i selskaber som SAS.

Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her

"Men det har vi på nuværende tidspunkt. Og derfor skal vi sørge for, at den investering, man har gjort for danskernes skattekroner, bliver så god som mulig," siger han og uddyber:

"Man skal sikre sig, at det ikke har fatale konsekvenser for erhvervslivet og andet, som vil skade dansk økonomi og fælleskassen, hvis man stopper investeringen," siger han.

Inden man skulle foretage sådan en disposition vil man helt klart skulle have lavet et grundigt samfundsanalytisk arbejde

Lars Boje Mathiesen, finansordfører, Nye Borgerlige

Lars Boje Mathiesen mener dog ikke at have et analysegrundlag til at konkludere, om et salg på nuværende tidspunkt vil skade det danske samfund.

"Inden man skulle foretage sådan en disposition, vil man helt klart skulle have lavet et grundigt samfundsanalytisk arbejde," lyder det.

På den anden fløj har Enhedslistens transportordfører Henning Hyllested tidligere slået fast, at partiet ikke har noget ønske om at privatisere SAS. Han pointerede overfor MobilityWatch, at SAS blandt andet har stor betydning for arbejspladser i Københavns Lufthavn.

"Hvis man begynder at sælge sine andele, så bliver det jo et totalt almindeligt privat selskab, og så er der kraftedeme ingen, der siger, at de nødvendigvis vil have Københavns Lufthavn som hub," sagde han i november.

Ville sælge efter ny overenskomst

Det var i samme forbindelse, at SF's Karsten Hønge overfor MobilityWatch åbnede for at ville sælge statens ejerandel i flyselskabet.

"Jeg har ikke gjort det helt op endnu. Jeg hælder til, at vi skal sælge," sagde han ved den lejlighed.

Den kommentar stod dog i kontrast til en tidligere udmelding fra partiet i 2012, da der blev diskuteret muligheden for en privatisering af flyselskabet. Dengang sad SF i regering, og her lød det fra partiets daværende erhvervsordfører, Karina Lorentzen Dehnhardt, at man var "betænkelig" ved at skulle privatisere SAS.

Kommentaren fra Karsten Hønge kom i forlængelse af, at SAS har oprettet en række nye produktionsselskaber med billigere overenskomster end den, flyselskabets ansatte tidligere har været ansat på.

Jeg hælder til, at vi skal sælge

Karsten Hønge, beskæftigelsesordfører, SF

Det er sket for at nedbringe omkostningerne i en kamp for at skabe et konkurrencedygtigt SAS efter coronakrisen, lød det fra selskabet selv, der havde forståelse for frustrationerne.

"Det er ikke let for nogen. Alle medarbejdere i SAS er påvirket, og alle må vi være med til at bidrage til de nødvendige forandringer. Vi er fuldt opmærksom på, at det trækker store veksler på organisation og medarbejdere, og at utryghed og frustrationer for en tid er en del af dagens orden," skrev SAS til MobilityWatch tilbage i november.

MobilityWatch har spurgt Karsten Hønge, om han har besluttet sig for, om staten bør sælge sine aktier i SAS, men han har ikke besvaret henvendelsen.

MobilityWatch har desuden spurgt en række transport- og finansordførere, hvad deres holdning er til et eventuelt salg af statens SAS-aktier uden at få svar.

Ligeledes har vi spurgt finansminister Nicolai Wammen (S) til hans holdning vedrørende statens ejerskab af SAS, men det har han ikke besvaret. Finansministeriet oplyser istedet følgende i en mail:

"SAS er et selvstændigt, børsnoteret aktieselskab. Den danske stats medejerskab af SAS udøves i henhold til statens ejerskabspolitik, herunder princippet om armslængde mellem staten og SAS’ ledelse. Det betyder bl.a., at SAS’ bestyrelse og direktion varetager den strategiske og daglige ledelse af selskabet."

SF-profil hælder til salg af statslige SAS-aktier efter ny overenskomststrid

SAS' nye overenskomster vækker kritik på Christiansborg: "Det er en led måde at opføre sig på" 

Mere fra MobilityWatch

Yngre piloter går nu i åben krig med SAS-piloterne og Dansk Metal

Flyvebranchens Personaleunion, FPU, der især organiserer de yngre piloter, går midt i SAS-konflikten og pilotstrejken i struben på deres egne pilotkolleger og Dansk Metal. Dansk Metal kannibaliserer og ønsker blot de yngre piloters arbejdspladser lukket, siger FPU-formanden.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs