En del af Watch Medier

MobilityWatchlørdag4. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
07.12.2022kl. 13.12

Partier åbner for højere klimamål efter rapport fra Klimarådet

Konservative og Enhedslisten er klar til at se på, om Klimalovens reduktionsmål skal være mere ambitiøst.
Enhedslistens Mai Villadsen åbner ligesom Mona Juul fra Konservative for højere klimamål. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
AF RITZAU

Fra hver sin side af den politiske midte lyder det fra Enhedslisten og De Konservative, at der skal ses på, om Klimalovens reduktionsmål på 70 procent er for lavt.

Det siger de to partier efter en ny analyse fra Klimarådet. Den konkluderer, at Danmarks klimamål kun i få tilfælde lever op til Parisaftalen.

Det kalder på handling, mener politisk ordfører Mai Villadsen (EL).

”Vi bør skrue op for målsætningerne. Særligt fordi vi er et rigt land, der har muligheden for at gå foran.”

”Klimarådet skriver i sin rapport, at de er ved at analysere, om målet bør være 80 procent. Det er vi ikke fremmed over for i Enhedslisten,” siger hun.

De Konservatives klimaordfører, Mona Juul, sætter ikke et tal på. Men partiet er bestemt ikke afvisende over for at højne ambitionsniveauet, siger hun.

”Vores udledninger skal selvfølgelig ikke halte bagefter, så vi vil gerne kigge på højere målsætninger. Men vi har det samtidig sådan, at vi gerne vil nå vores målsætninger, inden at vi begynder at sætte nye.”

”Der bliver lavet mange fine aftaler i Danmark, men det halter med eksekveringen. Der bliver for eksempel ikke opstillet den mængde vind- og solanlæg, der skal til for at nå i mål,” siger Mona Juul.

Hvis Danmark skal nå sine mål, kræver det blandt andet også, at der bliver sat fokus på metanudledninger, tilføjer K-ordføreren. Mai Villadsen stemmer i.

”Vi skal se på metanudledningen fra landbruget, der er meget potent og betyder hurtigere temperaturstigninger,” siger hun.

I Parisaftalen sigtes der efter, at temperaturen på verdensplan ikke skal stige mere end 1,5 grader sammenlignet med før industrialiseringen.

I Danmark er målet, at udledningerne af drivhusgasser i 2030 skal være 70 procent lavere end i 1990.

Dansk klimamål lever kun i få tilfælde op til Parisaftalen

Relaterede artikler:

  • Peter Møllgaard, professor og dekan på Syddansk Universitet samt formand for Klimarådet | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

    Dansk klimamål lever kun i få tilfælde op til Parisaftalen

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Dsv
Fragt og logistik

DSV fik færre kvindelige ledere i 2022

Den danske speditør har nu sat et mål, der skal give en mere ligelig fordeling mellem kønnene i toppen af selskabet.
  • DSV pålægger sig selv "intern CO2-skat" – og efterspørger politisk handling
  • Finansdirektør hos DSV afviser problemer med at finansiere store opkøb

For abonnenter

SAS afholdte torsdag et informationsmøde for de opsagte medarbejdere i konkursramte Flyr. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Persontransport

SAS bejler til tidligere Flyr-personale

For abonnenter

Foto: Sebastian Gollnow/AP/Ritzau Scanpix
Persontransport

Trafikforening efterspørger investeringer i nattog

Jens Bjørn Andersen, topchef i DSV
Fragt og logistik

DSV har skruet ned for længden på kontrakter med underleverandører

For abonnenter

Flere aktører vil have nationalt videncenter på finansloven efter mistet finansieringaftale. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Infrastruktur

Aktører vil have videnscenter for ladestandere på finansloven

For abonnenter

Foto: Nano Calvo/AP/Ritzau Scanpix
Persontransport

Dansk bookingplatform til privatfly vil høste de første kunder i 2023

For abonnenter

Læs også

Michael Ebbe, finansdirektør hos DSV | Foto: Dsv / Pr
Fragt og logistik

Finansdirektør hos DSV afviser problemer med at finansiere store opkøb

DSV’s finansdirektør vil ikke kommentere, om den danske speditør er villig til at betale den pris, som DB Schenker rygtes at have. Men han understreger, at DSV har rigeligt med finansielle muskler til store opkøb.

For abonnenter

Jens Bjørn Andersen, topchef i DSV
Fragt og logistik

DSV har skruet ned for længden på kontrakter med underleverandører

Markedsudviklingen har fået DSV til at køre med kortere kontrakter med rederierne.

For abonnenter

Trods medhold i cabotageafgørelse hos EU-Kommissionen må H.P. Therkelsen stadig betale millionbøde. | Foto: H. P. Therkelsen / Pr
Fragt og logistik

EU-Kommissionen modsiger Danmark i principiel sag om cabotagekørsel

Dansk transportselskab har fået medhold i sag hos EU-Kommissionen, der modsat Danmark ikke mener, at ture med tomme returpaller tæller med i cabotageregnskab. Selskabet skal dog stadig betale millionbøde.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Aktører vil have videnscenter for ladestandere på finansloven – 3. feb.
  • DSV har skruet ned for længden på kontrakter med underleverandører – 3. feb.
  • Trafikforening efterspørger investeringer i nattog – 3. feb.
  • DSV fik færre kvindelige ledere i 2022 – 3. feb.
  • Ford ligger til at starte i bakgear efter stor indtjeningsskuffelse – 3. feb.
  • SAS bejler til tidligere Flyr-personale – 3. feb.
  • Dansk bookingplatform til privatfly vil høste de første kunder i 2023 – 3. feb.
  • København og Frederiksberg sløjfer kontrakter med de sidste dieselbusser – 3. feb.
  • Ekspertgruppes anbefaling til CO2-afgift forsinkes igen – 3. feb.
  • Direktør for Storbritanniens største lufthavn træder tilbage efter turbulent år – 3. feb.
  • Norsk regering dropper planer om at sløjfe toldfri lufthavnshandel – 3. feb.
  • Pris på fragt ud af Kina falder fortsat – 3. feb.
  • Fransk samarbejde vil lette adgangen til brint på europæiske veje – 3. feb.
  • DSV pålægger sig selv "intern CO2-skat" – og efterspørger politisk handling – 3. feb.
  • DI: Lavere priser og enklere billetsystemer skal få flere over i bus og tog – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

Watch Job

  • Scrum Master with a practical approach

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Head of Business Development

Se flere jobs

Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

Se flere jobs

Kolofon

MobilityWatch
Søg

Sektioner

  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Thomas Bo Christensen

tbc@mobilitywatch.dk

Tlf.: +45 3330 8441

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Job

Abonnement

Prøv MobilityWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mobilitywatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Læs mere om abonnement her

Adresse

MobilityWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8441

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MobilityWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MobilityWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge