En del af Watch Medier

MobilityWatchsøndag5. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
08.12.2022kl. 12.02

Rejser uden for Europa undslipper nye flykvoter

Flyrejser ud af Europa bliver ikke inkluderet i EU’s nye kvotesystem for luftfarten. Ifølge Dansk Erhverv er det det rigtige at gøre, mens tænketank vurderer, at man blot skubber en beslutning, man burde træffe nu.
Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix
af ANJA HAUGE

Onsdag blev der enighed i EU om, hvordan det kommende kvotesystem for luftfarten skal se ud.

Der er tale om udformningen af det såkaldte ETS-system, som via den store klimaplan ”Fit for 55” skal hjælpe EU med at nå sit mål om at reducere udledningen af drivhusgasser med 55 pct. i 2030.

Europa-Parlamentet og Rådet for Den Europæiske Union er således blevet enige om, at kvotesystemet fremover skal gælde for flyvninger inden for EU’s grænser. Det betyder, at luftfarten fremover skal betale mere for dens udledninger.

Men når det kommer til langdistanceflyvninger uden for EU, bliver de undtaget.

I stedet vil den type af rejser ryge under de internationale CORSIA-kreditter, som ligger i International Civil Aviation Organization (ICAO).

I sig selv er det ikke tilstrækkeligt til, at vi kan nå i mål med klimaneutralitet i 2050.

Søren Have, programchef for fremtidens mobilitet i Concito

Den beslutning møder kritik fra programchef for fremtidens mobilitet i den grønne tænketank Concito, Søren Have. Han mener ikke, at CORSIA-kreditterne kan flytte særlig meget, når det kommer til udledningen af CO2 fra flybranchen.

”Det er en stor mangel, at flyvninger ud af EU ikke er med (i kvotesystemet i EU, red.),” siger Søren Have til MobilityWatch.

Bør testes

Ifølge Euractiv udgør langdistance flyrejser ud af EU 6 pct. af afgangene fra EU’s lufthavne. Men de samme afgange står samtidig for ca. halvdelen af udledningerne af CO2 og kvælstofoxider som NOx.

De CORSIA-kreditter, som fremover skal gælde på flyrejser ud af EU, ligger dog på så lavt et niveau, at blandt andet Klimarådet i en rapport har lagt op til, at Danmark selv bør vedtage en passagerafgift for flyrejser ud af EU for at sikre, at luftfarten faktisk betaler for sin udledning.

Højt sat svarer CORSIA-kreditterne til ca. 20 kr. pr. ton CO2.

Læs mere her: Klimarådet: Danmark bør indføre passagerafgift på flyrejser ud af EU

Hos Dansk Erhverv Transport mener branchedirektør Jesper Kronborg dog, at det er fornuftigt, at man lader CORSIA-systemet stå sin prøve.

Der er nemlig lagt op til, at EU i 2025 skal revurdere, om CORSIA i sig selv giver en stor nok reduktion til, at EU kan nå Paris-aftalens målsætning om CO2-neutralitet i 2050.

”Vi mener, det er fornuftigt, at man rykker den beslutning til 2025,” siger Jesper Kronborg til MobilityWatch.

Bl.a. Klimarådet har pointeret, at CORSIA-kreditterne ligger på et alt for lavt niveau. Er det nok?

”Det må vi se på, når det bliver vurderet i 2025,” siger Jesper Kronborg.

Ifølge Søren Have fra Concito er CORSIA-kreditterne i sig selv dog langt fra nok. Han mener derfor, at man blot skubber en beslutning, som man burde træffe i dag.

Desuden mener han, at der nu er et endnu stærkere argument for at indføre en høj passagerafgift i Danmark særligt på rejser ud af EU.

Gode toner

Begge parter er dog enige om, at aftalen er et positivt skridt for flytrafikkens grønne omstilling i EU.

Hos Dansk Erhverv er man særlig begejstret for, at EU nu danner en fælles front, men Jesper Kronborg mener, at der skal være tale om globale aftaler, før at det rigtigt flytter noget.

Desuden er branchedirektøren glad for, at man har inkluderet SAF-allowances i aftalen, som vil give et tilskud til flyselskaber, som anvender mere af det grønnere brændstof i tanken på flyene.

”Det er en balanceret aftale, der tilskynder, at man flyver grønnere og udvikler teknologi,” siger Jesper Kronborg, som fortæller, at det dog i praksis vil betyde en merpris per flybillet. Umiddelbart vil den merpris ligge på ca. 60 kr. per billet.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Søren Have er begejstret for, at de gratis CO2-kvoter – der i dag eksisterer for luftfarten i EU – nu står til at ryge ud af systemet i 2026, hvilket er et år tidligere end planlagt.

Derudover er han begejstret for, at flyselskaberne fra 2025 skal registrere såkaldte ”non-CO2”-effekter, som dækker andre skadelige udledninger udover CO2.

Han ser aftalen som et skridt i den rigtige retning, men mener, det er svært at vurdere, hvor stort det skridt er.

”I sig selv er det ikke tilstrækkeligt til, at vi kan nå i mål med klimaneutralitet i 2050,” siger Søren Have.

Blandt andet mangler der en egentlig brændstofafgift for luftfarten, lyder det fra Concito.

Relaterede artikler:

  • Michael O’Leary, topchef i Ryanair-gruppen. | Foto: Jens Dresling/Politiken/Ritzau Scanpix

    Ryanairs massive vækst kaprer kunder fra svækkede konkurrenter

    For abonnenter

  • Foto: Tobias Schwarz/Reuters/Ritzau Scanpix

    Sydbank fastholder salgsanbefaling til SAS

  • Foto: Jacquelyn Martin/AP/Ritzau Scanpix

    Amerikansk flyselskab genindfører udbytte - ser ingen tegn på opbremsning

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Photo: Dsv
Fragt og logistik

DSV fik færre kvindelige ledere i 2022

Den danske speditør har nu sat et mål, der skal give en mere ligelig fordeling mellem kønnene i toppen af selskabet.
  • DSV pålægger sig selv "intern CO2-skat" – og efterspørger politisk handling
  • Finansdirektør hos DSV afviser problemer med at finansiere store opkøb

For abonnenter

Tesla-rigmanden Elon Musk er taknemmelig for nævningetingets dom, der frifinder ham for ansvar i Tesla-tweet-sagen. | Photo: Jonathan Ernst/Reuters/Ritzau Scanpix
Persontransport

Nævningeting frifinder Elon Musk for ansvar i sag om Tesla-tweet

SAS afholdte torsdag et informationsmøde for de opsagte medarbejdere i konkursramte Flyr. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Persontransport

SAS bejler til tidligere Flyr-personale

For abonnenter

Elbilsalget udgør stadig en større del af det samlede bilsalg i EU-landene, viser tal. (Arkivfoto) | Photo: Valdemar Ren/Ritzau Scanpix
Persontransport

Salget af elbiler trodser trægt europæisk bilmarked

Photo: Sebastian Gollnow/AP/Ritzau Scanpix
Persontransport

Trafikforening efterspørger investeringer i nattog

Jacob Krogsgaard var viceadm. direktør og kommerciel chef i Cimber Sterling, da flyselskabet gik konkurs i 2012. (Arkivfoto.) | Foto: Torben Stroyer
Nyheder

Tidligere Cimber Sterling-direktør om konkurs: "Vi kæmpede i døgndrift"

Læs også

Michael Ebbe, finansdirektør hos DSV | Foto: Dsv / Pr
Fragt og logistik

Finansdirektør hos DSV afviser problemer med at finansiere store opkøb

DSV’s finansdirektør vil ikke kommentere, om den danske speditør er villig til at betale den pris, som DB Schenker rygtes at have. Men han understreger, at DSV har rigeligt med finansielle muskler til store opkøb.

For abonnenter

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Persontransport

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

Helsingør-rederiet Forsea er nu ejet af Molslinjen, efter parterne har fået styr på de sidste detaljer i handlen, der blev offentliggjort i november.

For abonnenter

Foto: Nano Calvo/AP/Ritzau Scanpix
Persontransport

Dansk bookingplatform til privatfly vil høste de første kunder i 2023

Den danskstiftede bookingplatform til privatfly Goollie har efter et halvt år endnu ikke haft nogen kunder. Flere initiativer i løbet af 2023 skal dog give selskabet luft under vingerne, fortæller direktør.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Salget af elbiler trodser trægt europæisk bilmarked – 4. feb.
  • Tidligere Cimber Sterling-direktør om konkurs: "Vi kæmpede i døgndrift" – 4. feb.
  • Nævningeting frifinder Elon Musk for ansvar i sag om Tesla-tweet – 4. feb.
  • Aktører vil have videnscenter for ladestandere på finansloven – 3. feb.
  • DSV har skruet ned for længden på kontrakter med underleverandører – 3. feb.
  • Trafikforening efterspørger investeringer i nattog – 3. feb.
  • DSV fik færre kvindelige ledere i 2022 – 3. feb.
  • Ford ligger til at starte i bakgear efter stor indtjeningsskuffelse – 3. feb.
  • SAS bejler til tidligere Flyr-personale – 3. feb.
  • Dansk bookingplatform til privatfly vil høste de første kunder i 2023 – 3. feb.
  • København og Frederiksberg sløjfer kontrakter med de sidste dieselbusser – 3. feb.
  • Ekspertgruppes anbefaling til CO2-afgift forsinkes igen – 3. feb.
  • Direktør for Storbritanniens største lufthavn træder tilbage efter turbulent år – 3. feb.
  • Norsk regering dropper planer om at sløjfe toldfri lufthavnshandel – 3. feb.
  • Pris på fragt ud af Kina falder fortsat – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

Watch Job

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Erfaren IT Supporter

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

Se flere jobs

Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

Se flere jobs

Kolofon

MobilityWatch
Søg

Sektioner

  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Thomas Bo Christensen

tbc@mobilitywatch.dk

Tlf.: +45 3330 8441

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Job

Abonnement

Prøv MobilityWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mobilitywatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Læs mere om abonnement her

Adresse

MobilityWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8441

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MobilityWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MobilityWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge