Medie: Sløv start for Volkswagens nye elbiler i Kina

Volkswagen introducerede i starten af foråret to nye elektriske biler for de kinesiske bilkunder, men salget er ikke gået så forrygende som forventet, lyder det fra kilder i firmaet. Volkswagen selv afviser dog, at der skulle være et problem.
Foto: Aly Song/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Aly Song/Reuters/Ritzau Scanpix
AF SIGRID FRIIS NEERGAARD

I Kina går det ikke så godt for salget af Volkswagens to nye elektriske ID.4 SUV-bilmodeller som håbet, skriver Reuters baseret på anonyme kilders udtalelser.

Til sammen har modellerne ID.4 X og ID.4 CROZZ, som produceres i samarbejde med de kinesiske statsejede producenter SAIC Motor og FAW henholdsvis, solgt 1213 biler i maj måned. I april var tallet 200 biler højere.

Det ser altså ud til, at Volkswagen må skyde en hvid pil efter målsætningen om at overdrage 50.000-60.000 bilnøgler til ID.4 X-modellen inden årets udgang. En kilde beretter ifølge Reuters, at målet for ID.4 CROZZ har lydt på det samme.

Volkswagen selv benægter over for Reuters, at tallene skuffer. De lever tværtimod op til forventningerne, og virksomheden har planer om at lancere yderligere tre ID-modeller i Kina senere i år samt at udvide dens 12 forhandlere af ID-modellerne til over 100 inden slutningen af året.

Til sammenligning solgte Tesla på to måneder 6.612 af sin nye Model Y og kunne glæde sig over en stigning i salget af elbiler på 177 pct. i maj sammenlignet med samme måned sidste år.

Mangelfuld teknologi

Ifølge Reuters skyder kilderne skylden for de lave salgstal på blandt andet hård konkurrence, en sen lancering og manglende tekniske funktioner.

Sidstnævnte kan en Tesla-ejer nikkende bekræftende til. Han kalder bilen flot, men er skuffet over Volkswagen-modellens teknologi.

Bilen kan blandt andet ikke selv parkere og har ikke nogen avanceret stemmestyring i modsætning til visse andre elektriske biler på markedet.

El i Kina

Volkswagen er den førende udenlandske bilproducent på markedet i Kina, men det er hovedsageligt benzinbiler, der kører på landets veje.

Mens Kina har intentioner om at reducere forurening og er i fuld gang med at promovere brugen af elektriske biler, ligger der derfor et pres på Volkswagen for at komme på banen med nogle solide elektriske løsninger inden for bilindustrien.

Bilproducenten har da også meldt ud, at den har sat et mål om at overhale Tesla som verdens største leverandør af elektriske biler.

I Europa går denne plan bedre, hvor ID.4-modellerne ligger nummer 1 på listen over flest solgte elektriske biler inden for to måneder med 12.101 biler.

Volkswagen indgår milliardforlig med eks-chefer i diesel-skandale

VW overvejer at sætte timepris på selvkørende biler 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også