Brancheforening ser kontant-exit som dårligt træk i bussernes passagerkamp

En fjernelse af kontantbetalinger i busserne vil ikke være gavnlig i kampen for at få passagerer tilbage efter coronakrisen, mener landsformand for Dansk Persontransport. Han ser dog gerne, at der bliver fokuseret mere på udvikling af moderne betalingsløsninger, fortæller han i MobilityWatchs serie om kontanter i busserne.
Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix
Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix

Kontanterne var under coronanedlukningen sidste år og tidligere i år taget ud af busserne, hvorfor passagererne måtte ty til andre betalingsformer.

I takt med at samfundet er blevet genåbnet, er muligheden for at betale med mønter og sedler kommet tilbage i det meste af landet, mens Movia senest har meldt ud, at det genindfører kontanterne fra 1. september.

Busoperatøren Arriva mener, at kontanterne helt bør fjernes fra busserne, og selskabet så genåbningen efter coronakrisen som en "oplagt mulighed" for at vinke farvel til mønter og sedler.

I Brancheforeningen for bus- og taxivognmænd Dansk Persontransport er man mere tilbageholdende, da man ikke mener, at det vil gavne kampen om at få kunderne tilbage efter coronanedlukningen at fjerne en betalingsmulighed.

I hvert fald er det ikke noget, der skal ske lige nu, mener landsformand John Bergholdt.

"Set med mine briller skulle man i hvert fald ikke gøre det (fjerne kontanterne red.) fra den ene dag til den anden. Vi har i forvejen en udfordring med at få folk tilbage i busserne efter coronakrisen, og der tror jeg, vi skal passe på ikke at sætte restriktioner ind lige nu," siger han til MobilityWatch.

Han påpeger, at man for så vidt allerede er på vej væk fra kontanterne qua den generelle udvikling i samfundet.

"Tallet viger jo år for år, så det er lige før, man kan sige, at problemet løser sig selv. Selvfølgelig kan man godt speede processen op, men det kræver nogle kampagner, og jeg ved ikke, om det er den kampagne, der skal i gang lige nu."

Over halvdelen er klar til farvel

En ny undersøgelse, som Wilke har foretaget for MobilityWatch blandt et repræsentantivt udsnit af befolkningen, viser, at der er et klart mindretal af danskere, som finder det vigtigt at kunne betale med kontanter.

I undersøgelsen responderer 8 pct., at det "i meget høj grad" er vigtigt for dem at kunne betale med mønter og sedler, mens der er 6 pct., som svarer "i høj grad". 10 pct. finder det "i nogen grad" vigtigt.

I den anden ende finder 13 pct. det "i mindre grad" vigtigt at kunne betale busbilleten med kontanter, og endelig svarer 53 pct., at det "slet ikke" er vigtigt for dem at kunne betale busbilletten med fysiske penge.

Artiklen fortsætter efter tabellen.

Skal turde tage nogle skridt

Helt grundlæggende kan John Bergholdt dog godt se flere gevinster ved, at busselskaberne og deres chauffører ikke skal håndtere kontanter.

"Der er ingen tvivl om, at der vil være en besparelse i at afskaffe kontanterne, og der er også et sikkerhedsmæssigt aspekt i det; når der ikke er kontanter i omløb i busserne, er chauffører heller ikke i helt så stor risiko for overfald. Nu sker overfald og tyverier heldigvis sjældent, men jo mere man kan eliminere kontanterne, jo mere sænker man risikoen, så den del af det, synes jeg, giver rigtig meget mening," siger brancheforeningsformanden.

Vejen mod afskaffelse af kontanter behøver imidlertid ikke at være med pisk, mener John Bergholdt. Det kan lige så godt ske ved at skabe muligheder for anvendelse af mere moderne betalingsformer, og her kalder han på mere mod fra landets trafikselskaber.

"Trafikselskaberne skal turde tage nogle skridt," siger han.

DPT-formanden fremhæver blandt andet Mobilepay som en oplagt løsning at rulle ud i busserne – en betalingsløsning, som Nordjyllands Trafikselskab havde flettet ind som krav i det nyligt afgjorte udbud om 110 bybusser i Aalborg, som blev vundet af Tidebus. En betalingsform, der i dag også giver bedre mening end Rejsekortet, mener John Bergholdt.

"Man har jo holdt sig meget til Rejsekortet, der skulle være den store tekniske løsning inden for kollektiv trafik, og den er jo blevet overhalet indenom. Det er dyrt at installere og vedligeholde Rejsekortsudstyr, så hvis man skal have noget, der hurtigt kan justeres på og rulles ud, så skal man helt klart kigge på ting som Mobilepay."

Arriva-direktør så corona som oplagt chance for endeligt opgør med kontanter i busserne: "Jeg havde da krydset fingre for det" 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også