MobilityWatch

Minister: Indkøb af canadiske gaskvoter står for branchens regning

Klima- og energiminister Dan Jørgensen afviser, at det var den politiske intention, at en fjerdedel af reduktionen fra benzin og diesel i 2020 skulle komme fra indkøb af canadiske gaskvoter.

Branchen har siden 2009 kendt til EU krav for CO2-fortrængning i brændstoffet. Derfor er det også dem, der må stå på mål for, at en fjerdedel af reduktionen fra brændstof i 2020 ikke kom fra grønnere benzin og diesel, men fra investeringer i tre canadiske gasprojekter. | Foto: Philip Davali

Da et bredt politisk flertal i oktober indgik en midlertidig aftale om biobrændstoffer i 2021, var det med behersket begejstring. Normalt plejer pressemeddelelser at strømme over med glade citater fra de medvirkende partier, men denne gang var det kun halvdelen af penneførerne, der overhovedet havde noget at sige. Mens de, der endelig havde, ikke just var overvældende i deres begejstring.

"Den nye aftale er ikke perfekt," som de Radikales daværende energiordfører Ruben Kidde indledte sin udtalelse.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MobilityWatch

Stribe af danske transportselskaber kritiserer særligt krav i EU-vejpakke

Et nyt EU-krav medfører, at lastbiler hver 8. uge skal vende retur til det land, de er indregistreret i. Det er en sten i skoen på en lang række transportselskaber, som til MobilityWatch fortæller, at de bliver nødt til at køre med tomme lastbiler. Vognmandslobby mener, at selskaberne ”piver.”

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs