Analytiker: Mærsks nej til DB Schenker fjerner risiko

Mærsk kommer ikke til at sluge den tyske speditør. ”Investorerne har nok haft en bekymring, om at DB Schenker var for stor en bolle at bide over,” siger analytiker.
Foruden DSV er også den saudiske shippingkoncern Bahri og et konsortium bestående af kapitalfondene CVC Capital Partners, Abu Dhabi Investment Authority, ADIA og GIC med i kampen om den tyske logistikgigant. | Foto: Focke Strangmann/AP/Ritzau Scanpix
Foruden DSV er også den saudiske shippingkoncern Bahri og et konsortium bestående af kapitalfondene CVC Capital Partners, Abu Dhabi Investment Authority, ADIA og GIC med i kampen om den tyske logistikgigant. | Foto: Focke Strangmann/AP/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

A.P. Møller-Mærsk har droppet sin jagt på den tyske logistikgigant DB Schenker, og efter den beslutning er aktien skudt i vejret.

Aktien stiger med 5,3 pct. til 12.745 kr.

Det droppede bud fjerner en del risiko fra aktien, da der har været bekymring for, at opkøbet kunne være en for stor mundfuld for Mærsk, siger Mikkel Emil Jensen, der er senioranalytiker i Sydbank, til MarketWire.

”Investorerne har nok haft en bekymring, om at DB Schenker var for stor en bolle at bide over i forhold til størrelse, volumen og den strategi, som Mærsk har - at der potentielt kunne være risiko for at det kunne blive en klods om benet for Mærsk,” vurderer senioranalytikeren.

”Derfor ser vi også nu, at investorerne reagerer positivt, at i og med at Mærsk har trukket sig,” fortsætter han.

Med om buddet på DB Schenker er også danske DSV. Også her er Mærsks udtræden blevet mødt med positivitet hos investorerne.

”Omvendt stiger DSV, fordi de er den sidste industriaktør tilbage, og sandsynligheden for at DSV løber med DB Schenker er alt andet lige steget,” siger Mikkel Emil Jensen.

Foruden DSV er også den saudiske shippingkoncern Bahri og et konsortium bestående af kapitalfondene CVC Capital Partners, Abu Dhabi Investment Authority, ADIA og GIC med i kampen om den tyske logistikgigant.

I Sydbank overrasker det ikke, at Mærsk har trukket sig.

”Selskabet har tidligere givet udtryk for, at man ikke var interesseret i DB Schenker, men vendte så på en tallerken. Jeg synes ikke, at det stemmer overens med deres opkøbsstrategi, og derfor ser jeg det ikke som den helt store overraskelse,” forklarer Mikkel Emil Jensen.

Det droppede bud kan bane vejen for, at Mærsk genoptager sit aktietilbagekøbsprogram, som logistikgiganten suspenderede som følge af urolighederne i Det Røde Hav. Det er dog også en betingelse, at situationen i området normaliseres.

”Med det her skubbet til side, er der en stor pulje penge på balancen, som kan udloddes til investorerne i stedet,” forklarer senioranalytikeren, der finder det ”overvejende sandsynligt”, at Mærsk på et tidspunkt genoptager sit aktietilbagekøbsprogram før eller senere.

Del artikel

Relaterede artikler

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også