Hver femte DSB-passager blev forsinket mere end tre minutter

Banedanmark glæder sig over, at der var mange tog til tiden i første halvår af 2024 og varsler banearbejde.
Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
AF RITZAU

Der var masser af tog til tiden, konstaterer Banedanmark i en pressemeddelelse om tog på de danske jernbanestrækningen for det første halvår af 2024.

Sæsonen for sommertrafik er så småt i gang og senere på året følger en række store projekter på banen, som betyder ændringer i trafikken og muligvis forsinkelser.

”Jeg er tilfreds med, at togtrafikken i det seneste halve år har kørt godt - også i sammenligning med flere andre lande,” siger trafikdirektør Peter Svendsen i meddelelsen.

78,5 procent af DSB’s passagerer nåede frem til tiden, hvilket er et stykke over målet på 75 procent. Det er et krav, som løbende er blevet lempet.

Det betyder, at hver femte blev forsinket mere end tre minutter.

Over 90 procent af passagererne ankom inden for ti minutter af planlagt tid.

Professor i transportøkonomi på Københavns Universitet Mogens Fosgerau hæfter sig ved, at relativt mange forsinkes, men blot en smule.

”Det er en relativ høj andel, der bliver forsinket, selv om tre minutter ikke er meget. Ti minutter gør mere ondt. Men det er et problem, fordi det er træls at blive forsinket, især hvis man skal have en forbindelse videre,” siger han.

Aflysninger, som foretages senere end 72 timer før planlagt afrejse, tæller med som forsinkede ankomster.

Tallene kommer før andet halvår af 2024, hvor der flere steder kommer begrænsninger i trafikken. Det vil give udfordringer for mange passagerer.

Hen over sommeren og efteråret udfører Banedanmark en række store projekter forskellige steder i landet.

Det er nødvendigt for, at spor og signalanlæg ikke bliver så nedslidte, at de ville være endnu mere forstyrrende for kunderne, end de allerede er. Det skal også gøre banen klar til DSB’s nye eltog, når de kommer.

”Vi ved, at de store projekter kommer til at give udfordringer i trafikken.”

”Det kommer til at kræve lidt ekstra tålmodighed fra passagerernes side, men de mange projekter er nødvendige for, at vi kan fremtidssikre den danske jernbane,” siger Peter Svendsen.

I Nordjylland er der flere store projekter med stationer og spor, samtidig med at banen elektrificeres, og et nyt digitalt signalsystem rulles ud.

I Sønderjylland og på Sjælland får sporene en omfattende renovering, hvor gamle skinner, sveller, sporskifter og skærver udskiftes, så banen kommer i bedre form.

Mogens Fosgerau kalder det uomgængeligt.

”Det er træls for dem, der rejser der, men det er ikke de mest befærdede strækninger, så det slår ikke så hårdt ud på det samlede tal.”

”Opgraderingerne skal laves, og vi har et efterslæb, vi er ved at indhente. Det kan man mærke på forsinkelser, det gør det ikke sjovere for passagererne, men vi skal igennem det,” siger Mogens Fosgerau.

Hvis man forsinkes mere end 30 minutter på rejsen, kan man søge om kompensation.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår