Debat: Stil krav om overenskomst i stedet for stive beløbsgrænser

Stramme regler for international arbejdskraft spænder ben for danske transportfirmaers mulighed for at hyre lastbilchauffører fra lande uden for EU, skriver arbejdsgiverdirektør i debatindlæg.
Lars William Wesch, branchedirektør i arbejdsgiverforeningen ATL | Foto: ATL/PR
Lars William Wesch, branchedirektør i arbejdsgiverforeningen ATL | Foto: ATL/PR
Af branchedirektør i ATL – Transportens Arbejdsgivere, Lars William Wesch.

Selvom dygtige lastbilchauffører hverken hænger på træerne herhjemme eller i EU, og manglen kun ser ud til at vokse på tværs af Europa i de kommende år (se blot Vejtransportrådets nyeste rapport), er det stadig så godt som umuligt for danske transportvirksomheder at ansætte lastbilchauffører fra lande uden for EU. 

Det skyldes ikke mindst de nuværende stramme regler for international arbejdskraft. 

En særlig torn er de såkaldte beløbsgrænser, der giver udfordringer for store dele af dansk erhvervsliv herunder de danske transportvirksomheder.

Beløbsgrænserne er den minimumsløn, en virksomhed skal tilbyde en udenlandsk lastbilchauffør, der kommer fra et land uden for EU/EØS. 

Selvom danske chauffører i praksis ofte tjener mere end de nuværende beløbsgrænser, spænder teknikken ben. 

Beløbsgrænserne er nemlig beregnet efter den fast påregnelige løn – altså hvad en lønmodtager kan forvente at tjene på en normal arbejdsuge på 37 timer. 

Det vil sige, at overarbejdstimer eller en række af de tillæg, der i praksis udgør en stor andel af en dansk chaufførløn, ikke tæller med.

Men hvordan sikrer vi så, at medarbejdere fra lande uden for EU bliver behandlet ordentligt og får en fair løn, når de kommer hertil?

Svaret er de overenskomster, der allerede i dag sikrer tusindvis af danskere en fair løn og en lang række rettigheder inden for områder som barsel, sygdom og uddannelse. Og som samtidig er en fantastisk vaccination imod løndumping.

Derfor, lad danske transportvirksomheder hente den internationale arbejdskraft de har brug for, og stil i stedet krav om, at jobbet er dækket af en dansk overenskomst. Det samme peger Vejtransportrådet i øvrigt på i sin nye rapport, der netop er landet hos transportministeren. 

Trods mange gode indsatser for at skaffe chauffører vil Danmark og resten af EU mangle arbejdskraft i de kommende år på grund af demografien og kampen om de små ungdomsårgange. Derfor haster det som aldrig før med at lave reglerne om.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også