En del af Watch Medier

MobilityWatchlørdag4. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
04.08.2021kl. 09.33

Færre husker mundbindet i den offentlige transport

DSB og Metroselskabet oplever, at færre kunder husker at bruge mundbindet i de situationer, der er krav om det. Socialdemokratiets sundhedsordfører afviser at ændre i kravene, men ser det som en kommunikationsopgave hos transportselskaberne at sikre, at de overholdes.
Foto: Jacob Ehrbahn/Ritzau Scanpix
af MADS ODDERSHEDE

Hvis genåbningen af samfundet efter coronapandemien var et maratonløb, nærmer vi os efterhånden det allersidste af opløbsstrækningen.

I den kollektive trafik blev kravene lempet endnu engang 1. august, da det nu ikke længere er nødvendigt at bestille pladsbillet, når man rejser med regionaltog, men helt fri for coronarestriktioner er den ikke. Det omdiskuterede mundbindskrav eksisterer således stadig, men vil blive fjernet helt fra 1. september.

Som reglerne er nu, skal passagerer i den offentlige transport bære mundbind, når de går ind og ud, og når de står op. Sidder man ned, er det til gengæld tilladt at tage det af. Overholder man ikke kravene, kan man blive nægtet adgang til transportmidlet eller bedt om at forlade det. I sidste instans kan politiiet blive tilkaldt for at fjerne personen, der overskrider kravet, lyder det på Transportministeriets hjemmeside.

Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her

Kravene gælder i både bus, metro og tog, og i sidstnævnte oplever man, at opmærksomheden omkring at dække ansigtet til i de situationer, hvor der er krav om det, er faldende.

"Vores indtryk er, at der er færre, der husker, man skal have mundbind på ved ind- og udstigning, og at man skal have det på, når man står op i den kollektive trafik. Det har været anderledes et stykke tid, fordi restriktionerne er blevet lempede," fortæller Tony Bispeskov, informationschef hos DSB, til MobilityWatch.

Han tilføjer, at det i de fleste tilfælde handler om glemsomhed snarere end modvillighed.

"De tilbagemeldinger, jeg får, går mere på, at folk glemmer at tage mundbindet på, men at de har det på sig."

Gratis mundbind til de glemsomme

Til Berlingske fortæller Metroselskabet, at der ligeledes er flere folk, der ikke har mundbind på.

"Metroens operatør anslår, at lige nu følger i gennemsnit otte-ni ud af ti metropassagerer reglerne om mundbind i metroen. Der har desværre været en stigende tendens til, at passagererne ikke følger reglerne om mundbind," lyder det i et svar til avisen.

Derfor er kontrollørerne i metroen nu begyndt at dele gratis mundbind ud til de passagerer, som ikke har det på.

Hos landet største trafikselskab Movia, der blandt andet står bag 450 buslinjer, er oplevelsen imidlertid, at passagererne fint efterlever mundbindskravene.

"Helt generelt har vores kunder og medarbejdere ydet en formidabel indsats under hele coronakrisen med at efterleve de mange skiftende retningslinjer. Vi oplever, at der er blevet vist samfundssind og stor omtanke for hinanden på rejsen, og at man har gjort, hvad man kunne for at passe på hinanden og chaufføren. Og det er vi meget glade for," lyder det i et skriftligt svar til MobilityWatch fra Movias direktør for Kommerciel & Kunder, Camilla Struckmann.

Hun tilføjer, at "det er vores opfattelse, at langt de fleste gør sig umage for at følge myndighedernes vekslende krav og retningslinjer og fortsat ønsker at gøre deres for, at samfundet kommer bedst muligt igennem corona."

Færre konflikter

Trods det faldende antal passagerer, som benytter sig af mundbind, når de rejser med DSB eller Metroselskabet, oplever man hos Københavns Politi ikke, at henvendelser omkring problemet vokser.

Københavns Politi kan ikke oplyse konkrete tal på, hvor mange henvendelser de har fået om skærmydsler vedrørende manglende brug af mundbind, mens de nuværende regler har eksisteret. Men "fornemmelsen er, at det ikke er noget, vi får synderligt mange henvendelser omkring," lyder det.

Hverken Metroselskabet, Movia eller DSB kan oplyse, hvor mange gange de har måtte henvende sig til poltiiet, fordi en eller flere kunder har nægtet at bruge mundbind. Det hører dog til de absolutte sjældenheder, at der bliver tilkaldt hjælp fra ordensmagten, fordi passagerer nægter at tage mundbind på, er meldingen fra de tre selskaber.

Ifølge Tony Bispeskov skyldes det, at der generelt ikke er den store modstand, når DSB's medarbejdere påtaler det over for passagererne.

"Vi oplever helt klart, at kunderne efterkommer det, og vi har ikke samme antal konfliktsituationer ude i togene i dag, som vi havde tidligere," siger informationschefen.

Opmærksomhed på det

Hos Socialdemokratiet afviser sundhedsordfører Rasmus Horn Langhoff, at der vil blive pillet ved de nuværende krav om at bære mundbind, når man entrerer, stiger ud fra og står op i den offentlige transport.

"Kravet kommer til at gælde til 1. september, og det bliver der holdt fast i. Det er jo et element i den udfasning, vi har, at det skal udfases 1. september. Det kan og vil ikke være ansvarligt at udfase alle restriktioner på én gang. Man må prioritere, så vi sikrer, at smitten ikke kommer ud af kontrol."

Når nu det er et krav indtil 1. september, og DSB og Metroselskabet oplever flere, der ikke overholder det, skal man så gøre mere for at håndhæve det?

"De (transportselskaberne red.) skal jo sørge for, at det bliver håndhævet, ligesom de har gjort hele vejen igennem. Og det er klart, at hvis de oplever, at der nu begynder at blive slækket, fordi mere og mere åbner, og hverdagen bliver mere og mere normal for os alle sammen, så skal der selvfølgelig være en opmærksomhed på det, ligeså vel som der har været det på andre tidspunkter i den her tid," siger Rasmus Horn Langhoff.

Den socialdemokratiske ordfører mener desuden ikke, at det at kravene er ændret fra, at passagerer skulle bære mundbindet fra start til slut på rejsen til nu ikke at gælde, når man sidder ned, har noget at sige i forhold til, at flere passagerer glemmer mundbindet.

"Nej, det tror jeg ikke. Det er jo ikke så meget anderledes end andre steder, hvor der har været mundbindskrav. Hvis man har været på restaurant, har man tidligere skulle tage mundbindet på, når man går rundt og har kunnet tage det af, når man sidder ned. Så jeg tror ikke, det er det element. Jeg synes, det er indrettet på en fornuftig måde," siger han.

Rasmus Horn Langoff vil ikke vurdere, hvorvidt politiet bør bruge flere ressourcer på at bistå transportselskaberne i at få passagererne til at overholde reglerne, men påpeger, at det er en vigtig opgave for selskaberne at få kommunikeret det ud til folk.

"Kravene kommer til at blive udfaset om en måned, og det lyder på mig som om, at det er noget, de (trafikselskaberne red.) er opmærksomme på, så jeg tror primært, det er en kommunikationsopgave at minde folk om, at det kun er en måned mere, og så kan vi smide mundbindet."

Brancheforening ser kontant-exit som dårligt træk i bussernes passagerkamp 

Efterspørgslen på rejsepasset halter efter sidste år 

Relaterede artikler:

  • Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix

    Brancheforening ser kontant-exit som dårligt træk i bussernes passagerkamp

  • Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix

    Efterspørgslen på rejsepasset halter efter sidste år

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Dsv
Fragt og logistik

DSV fik færre kvindelige ledere i 2022

Den danske speditør har nu sat et mål, der skal give en mere ligelig fordeling mellem kønnene i toppen af selskabet.
  • DSV pålægger sig selv "intern CO2-skat" – og efterspørger politisk handling
  • Finansdirektør hos DSV afviser problemer med at finansiere store opkøb

For abonnenter

SAS afholdte torsdag et informationsmøde for de opsagte medarbejdere i konkursramte Flyr. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Persontransport

SAS bejler til tidligere Flyr-personale

For abonnenter

Foto: Sebastian Gollnow/AP/Ritzau Scanpix
Persontransport

Trafikforening efterspørger investeringer i nattog

Jens Bjørn Andersen, topchef i DSV
Fragt og logistik

DSV har skruet ned for længden på kontrakter med underleverandører

For abonnenter

Flere aktører vil have nationalt videncenter på finansloven efter mistet finansieringaftale. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Infrastruktur

Aktører vil have videnscenter for ladestandere på finansloven

For abonnenter

Foto: Nano Calvo/AP/Ritzau Scanpix
Persontransport

Dansk bookingplatform til privatfly vil høste de første kunder i 2023

For abonnenter

Læs også

Michael Ebbe, finansdirektør hos DSV | Foto: Dsv / Pr
Fragt og logistik

Finansdirektør hos DSV afviser problemer med at finansiere store opkøb

DSV’s finansdirektør vil ikke kommentere, om den danske speditør er villig til at betale den pris, som DB Schenker rygtes at have. Men han understreger, at DSV har rigeligt med finansielle muskler til store opkøb.

For abonnenter

Foto: Nano Calvo/AP/Ritzau Scanpix
Persontransport

Dansk bookingplatform til privatfly vil høste de første kunder i 2023

Den danskstiftede bookingplatform til privatfly Goollie har efter et halvt år endnu ikke haft nogen kunder. Flere initiativer i løbet af 2023 skal dog give selskabet luft under vingerne, fortæller direktør.

For abonnenter

Trods medhold i cabotageafgørelse hos EU-Kommissionen må H.P. Therkelsen stadig betale millionbøde. | Foto: H. P. Therkelsen / Pr
Fragt og logistik

EU-Kommissionen modsiger Danmark i principiel sag om cabotagekørsel

Dansk transportselskab har fået medhold i sag hos EU-Kommissionen, der modsat Danmark ikke mener, at ture med tomme returpaller tæller med i cabotageregnskab. Selskabet skal dog stadig betale millionbøde.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Aktører vil have videnscenter for ladestandere på finansloven – 3. feb.
  • DSV har skruet ned for længden på kontrakter med underleverandører – 3. feb.
  • Trafikforening efterspørger investeringer i nattog – 3. feb.
  • DSV fik færre kvindelige ledere i 2022 – 3. feb.
  • Ford ligger til at starte i bakgear efter stor indtjeningsskuffelse – 3. feb.
  • SAS bejler til tidligere Flyr-personale – 3. feb.
  • Dansk bookingplatform til privatfly vil høste de første kunder i 2023 – 3. feb.
  • København og Frederiksberg sløjfer kontrakter med de sidste dieselbusser – 3. feb.
  • Ekspertgruppes anbefaling til CO2-afgift forsinkes igen – 3. feb.
  • Direktør for Storbritanniens største lufthavn træder tilbage efter turbulent år – 3. feb.
  • Norsk regering dropper planer om at sløjfe toldfri lufthavnshandel – 3. feb.
  • Pris på fragt ud af Kina falder fortsat – 3. feb.
  • Fransk samarbejde vil lette adgangen til brint på europæiske veje – 3. feb.
  • DSV pålægger sig selv "intern CO2-skat" – og efterspørger politisk handling – 3. feb.
  • DI: Lavere priser og enklere billetsystemer skal få flere over i bus og tog – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

Watch Job

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Erfaren IT Supporter

Se flere jobs

Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

Se flere jobs

Kolofon

MobilityWatch
Søg

Sektioner

  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Thomas Bo Christensen

tbc@mobilitywatch.dk

Tlf.: +45 3330 8441

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Job

Abonnement

Prøv MobilityWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mobilitywatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Læs mere om abonnement her

Adresse

MobilityWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8441

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MobilityWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MobilityWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge