Kina og EU skal forhandle om told efter trussel om handelskrig

Fredag advarede Kina om handelskrig. Lørdag lyder det fra flere sider, at EU og Kina skal forhandle om told.
Den tyske økonomiminister Robert Habeck er i øjeblikket på officielt besøg i Kina og har bekræftet, at der vil komme forhandlinger mellem EU og Kina og toldsatser. | Foto: Maria Martinez/Reuters/Ritzau Scanpix
Den tyske økonomiminister Robert Habeck er i øjeblikket på officielt besøg i Kina og har bekræftet, at der vil komme forhandlinger mellem EU og Kina og toldsatser. | Foto: Maria Martinez/Reuters/Ritzau Scanpix
af ritzau

Kina og EU gør tilsyneladende et forsøg på at afværge en truende handelskrig.

Fredag advarede Kina om, at netop en handelskrig kan blive konsekvensen af øget EU-told på kinesiske elbiler, der blev varslet tidligere på måneden.

Men lørdag lyder det fra det kinesiske energiministerium, at Kina og EU er blevet enige om at forhandle om de kommende EU-toldsatser.

Også Tysklands økonomiminister, Robert Habeck, der er på besøg i Kina, siger, at der kommer forhandlinger om told.

Det er Habeck blevet informeret om af handelskommissær og ledende næstformand i EU-Kommissionen Valdis Dombrovskis, siger økonomiministeren.

Lørdagens udmeldinger kommer i kølvandet på kinesisk sabelraslen.

”Europæerne fortsætter med at øge handelsspændingerne og kan udløse en ”handelskrig”,” stod der fredag i en meddelelse med det kinesiske handelsministeriums talsperson som afsender.

”Ansvaret ligger entydigt på europæisk side.”

EU-Kommissionen varslede for nylig told på op til 38,1 procent på kinesiske elbiler.

Det kommer oveni eksisterende told på ti procent for alle bilproducenter uden for EU.

De nye satser skal træde i kraft tidligt i juli.

Men en EU-undersøgelse fortsætter efter planen frem til 2. november, hvor endelige toldsatser fastsættes.

”Det åbner for en fase, hvor forhandlinger er mulige,” siger Habeck.

EU-toldsatsen er afhængig af, hvilket kinesisk bilmærke der er tale om.

Producenten SAIC rammes for eksempel med den højeste sats - 38,1 procent - mens for eksempel BYD, som er en stor producent, pålægges 17,4 procent ekstra told.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også