Kommune vil undgå kantstensopladning af elbiler

Det skaber for mange problemer, mener kommunen, som hellere vil samle ladestanderne på f.eks. p-pladser.
Foto: Jacob Ehrbahn/Politiken/Ritzau Scanpix
Foto: Jacob Ehrbahn/Politiken/Ritzau Scanpix

Esbjerg Kommune vil undgå kantstensopladning til elbiler, skriver Mobilitytech.

Det fremgår af en ny strategi for ladestandere, som kommunen har udarbejdet med henblik på at sikre, at der er strøm til alle elbiler, når slaget begynder at boome.

Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her

Kommunen oplyser i planen, at den ikke ønsker kantstensopladning, da det skaber en række andre problematikker i byrummet, og strategien går således i stedet på at samle de offentligt tilgængelige ladestandere på f.eks. parkeringspladser.

"I Esbjerg Kommune vil vi gerne tilstræbe at samle ladestanderne så meget som muligt i stedet for at sprede dem ud, så vi måske dermed kan undgå mange situationer, hvor bilister triller langsomt rundt og leder efter et ladepunkt, til gene for andre trafikanter," siger Søren Heide Lambertsen (V), som er formand for kommunens Teknik og Byggeudvalg, til Mobilitytech.

Esbjerg Kommune har afsat 5 mio. kr. til at understøtte etableringen af ladestandere i kommunen.

Tusindvis af bilforhandlere jagter milliardbeløb efter rod i afregning af afgifter 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også