MobilityWatch

Minister kalder elbil-lobbys scenarie for 2030 "teoretisk" – og skulle det ske vil markedet selv løse situationen

Transportminister Benny Engelbrecht (S) forventer ikke som Dansk Elbil Alliance, at der i 2030 kører 1,5 mio. elbiler rundt i Danmark. Han understreger samtidig, at staten ikke behøver betale alt.

Foto: Olafur Steinar Gestsson/Ritzau Scanpix

I kølvandet på mandagens infrastrukturaftale, som blandt andet har kastet en halv milliard kroner af til ladeinfrastruktur til el- og hybridbiler langs statsvejnettet, har Dansk Elbil Alliance kaldt det et stort skridt, men samtidig understreget at puljen ikke er stor nok.

"Det skal være lige så let og ubøvlet at være elbilist, som det er at køre i en fossilbil. Derfor skal udbygningen af ladeinfrastruktur være foran salget af elbiler, så der aldrig opstår køer til ladestanderne. For os er det vigtigt at Eldrupkommissionens mål om maksimalt to minutters ventetid gennemføres, og derfor bliver der brug for flere lynladestandere hurtigere, end der lægges op til i dagens aftale," har branchechef i Dansk Elbil Alliance, Lærke Flader, sagt i en meddelelse, hvor hun samtidig opfordrer til at planlægge efter 1,5 mio. danske elbiler frem for 1 mio. i 2030.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.

Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MobilityWatch

Læs også

Relaterede