Nye EU-regler vil pålægge softwareudviklere større ansvar ved førerløse køretøjer
I et nyt udspil vil Europa-Kommissionen stramme reglerne for, hvem der står til ansvar, hvis softwareopdateringer eller fejl i kunstig intelligens i eksempelvis førerløse biler resulterer i skader. Forsker ser stærkt potentiale ved de klarere regler, men er bekymret for konsekvenserne af en utilsigtet regeljungle.
![Foto: Joachim Adrian](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article14449433.ece/ALTERNATES/schema-16_9/doc7myk7ik2y6cnimss1hk.jpg)
AF CHRISTOPHER LANGE OG PETER THOMSEN
KØBENHAVN / BRUXELLES – Ansvarsfordelingen omkring selvkørende biler og den kunstige intelligens bag rettet har længe været Det Vilde Vesten. En problemstilling som, hvis det står til Europa-Kommissionen, indenfor få år skal være en saga blot.
Allerede abonnent?Log ind her
Læs hele artiklen
Få adgang i 14 dage for 0 kr. Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.