SAS får grønt lys til at rejse aktiekapital

Amerikansk domstol godkender luftfartsselskabets jagt på frisk kapital. 
Foto: Jens Dresling
Foto: Jens Dresling
AF MARketwire OG RITZAU

SAS har mandag aften fået den amerikansk konkursdomstols godkendelse af planerne om at rejse ny ansvarlig aktiekapital.

Det fremgår af en meddelelse fra luftfartsselskabet. 

Det er U.S. Bankruptcy Court for the Southern District of New York, der behandler det skandinaviske luftfartsselskabs betalingsstandsning, som har godkendt, at SAS kan gennemføre sine planer om at rejse ny aktiekapital, hvilket ses ske inden for de kommende 13 uger.

”Processen med at rejse aktiekapital er et nøgleskridt i SAS Forward, vores transformationsplan, som sigter på at forbedre vores finansielle styrke, sikre langsigtet konkurrencedygtighed og styrke vores position som Skandinaviens førende luftfartsselskab,” udtaler Anko van der Werff, topchef i SAS, i meddelelsen.

”Vi vil gennemføre en konkurrencedygtig og bred udbudsproces for at sikre kapital, som vil drive luftfartsselskabet fremad og sikre, at vi kan komme ud af chapter 11-behandling.”

Chapter 11 er en juridisk betegnelse for en proces, hvor et selskab går betalingsstandsning, mens det søger at restrukturere sin forretning og sine gældsforpligtelser. 

SAS Forward-planen har oprindeligt forudsat, at SAS skal rejse 9,5 mia. svenske kr. i ny aktiekapital, samtidig med at gæld for 20 mia. svenske kr. skal eftergives eller konverteres. 

SAS forventer at afslutte chapter 11-processen i løbet af andet halvår 2023. 

Nødvendigt træk

Jacob Pedersen, aktieanalysechef hos Sydbank, er ikke i tvivl om, at det havde været en katastrofe for selskabet, hvis ikke det havde fået grønt lys. Det siger han til Ritzau.

”Det er nemlig helt nødvendigt for selskabet at få nye penge i kassen for at overleve,” siger han.

I slutningen af april valgte en dommer hos konkursdomstolen i første omgang at afvise SAS’ ønske om at finde nye investorer.

Det gjorde dommeren, fordi det stod i SAS-dokumentet, at nye aktionærer skulle acceptere Danmark som storaktionær, fortæller analytikeren.

”I stedet for at gøre det til et decideret krav, er man i stedet kommet med en masse gode grunde til, at Danmark skal være storaktionær,” siger Jacob Pedersen.

Konkursbeskyttelsesprocessen er fulgt i sporet på adskillige kriser, der har ramt SAS de senere år.

Blandt andet strejkede piloterne i juli. Strejken varede 15 dage, og den bidrog til, at SAS tabte 1,3 milliarder kroner fra maj til juli.

Konkursbeskyttelsen tvinger flyselskabet til at offentliggøre sine finansielle tal månedligt.

I marts tabte luftfartsselskabet 263 millioner kroner alene.

For de fleste andre selskaber vil det være rigtig skidt nyt med så stort et underskud, men for SAS betyder det, at man så småt er begyndt at begrænse de månedlige tab.

Til sammenligning tabte man 600 millioner i februar og 800 millioner i januar.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også