MobilityWatch

Mærsk ser stor vækst i interessen for grønt produkt

Der er stor interesse for fragtproduktet Eco delivery hos A.P. Møller-Mærsk.

Foto: Amanda Perobelli/Reuters/Ritzau Scanpix

Tre gange så mange kunder viser interessere for Mærsks grønne fragtprodukt Eco delivery, fortæller Henriette Thygesen, administrerende direktør for Fleet and Strategic Brands hos A. P. Møller-Mærsk.

Det er primært store multinationale kunder, der viser interesse for og efterspørger de grønnere alternativer til fragt, siger Henriette Thygesen. Hun sætter dog ikke nærmere tal på, hvor mange kunder eller hvor meget volumen der er tale om.

"Det er ikke alle kunder, der er villige til at betale mere, men der er kunder, der vil betale mere," siger Henriette Thygesen i forbindelse med Mærsks kapitalmarkedsdag.

Antallet af kontrakter med kunder, der har valgt det grønne fragtprodukt, er blevet tredoblet fra 2019 til 2020, og samme tendens tegner sig for kundeporteføljen fra 2020 til 2021.

Hun oplyser samtidig, at omkostningerne, opex, for Mærsk vil være højere i starten, men at det er målet, at det med tiden vil falde. Det sker i takt med, at udbuddet af brændstof forventes at stige. Det samme gælder i forhold til prisen for kunderne.

Aktuelt er den primære bekymring, hvordan udbuddet af det grønne brændstof skal gøres skalerbart, så der er nok at hente til en stor flåde, som både Mærsk og konkurrenterne råder over.

"Teknologien er her, men vi har brug for skala," siger Henriette Thygesen.

Shippingindustrien har samlet set forpligtet sig til at halvere sin udledning inden 2050, når man sammenligner med niveauet i 2008. Mærsk har selv en ambition om at være helt CO2-neutral senest i 2050.

Henriette Thygesen er i samme ombæring skeptisk over for at gøre brug af offsetting til at nå målet. Offsetting beskriver investeringer i eksempelvis skovprojekter, som kan kompensere for et selskabs udledning.

"Det er område, hvor vi skal være forsigtige, så vores fokus er på reelt at blive CO2-neutral," siger Henriette Thygesen.

"Vi har heller ikke tid til overgangsbrændstoffer," siger hun.

Mærsk har et mål om at have det første CO2-neutrale skib på søen i 2023.

Mærsk sætter nye mål for logistikforretning og viser interesse for større opkøb 

Mærsk skal i gennemsnit have 12 pct. afkast på investeret kapital frem mod 2025 

Mere fra MobilityWatch

DI bifalder ny finanslovsaftale uden flyafgift

Hos DI Transport er direktør Michael Svane glad for, at en flyafgift ikke fandt vej til ny finanslov. Organisationen mener dog, at andre elementer i delaftale giver en "startbane" for grøn omstilling af luftfarten.

Læs også

Relaterede