Finanshus: DSV-opkøb af DB Schenker til op mod 74 mia. kr. vil være på linje med vækststrategi

Et opkøb af det tyske selskab vil ifølge finanshus være positiv for DSV og stemme overens med DSV's vækststrategi.
Foto: DSV PR
Foto: DSV PR
AF RITZAU FINANS

DSV Panalpina blev onsdag eftermiddag rygtet interesseret i at købe Deutsche Bahns logistikdivision, DB Schenker, og et opkøb af det tyske selskab vil være positiv og på linje med det danske selskabs vækststrategi.

Det vurderer finanshuset Citigroup efter onsdagens meldinger i den tyske avis Manager Magazin om, at DB Schenker har tiltrukket sig interesse fra flere logistikselskaber heriblandt DSV Panalpina.

DSV Panalpinas ledelse har ifølge kilder til den tyske avis indledt forhandlinger med Shenker, hvor en værdiansættelse kan blive på 8-10 mia. euro svarende til 59-74 mia. kr.

Forventningerne er ifølge den tyske avis, at Deutsche Bahn vil søge at udskille divisionen efter det tyske valg i september, hvilket skal ske for at reducere gælden.

Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her

DSV's IR-chef, Flemming Ole Nielsen, ville onsdag eftermiddag ikke give en kommentar på den specifikke sag til Bloomberg News, men han udtalte dog:

"DSV er et selskab med en stærk historie med at skabe værdi for sine aktionærer via opkøb, så det er logisk, at vi bliver sat i forbindelse med dette, men det er ren spekulation vedrørende dette selskab," siger Flemming Ole Rasmussen ifølge Bloomberg News.

Han pointerede også, at DSV Panalpina er i gang med det 25 mia. kr. store opkøb af Agilitys logistikdivision, og normalt håndterer den danske logistikgigant kun ét opkøb af gangen.

DB Schenker havde ifølge Citigroup en omsætning på 17,6 mia. euro sidste år og en driftsindtjening på 711 mio. euro.

Med en pris på 8 mia. euro vil det ifølge finanshuset give en enterprise pris på 0,5 gange salget og 11,3 gange driftsindtjeningen.

DB Schenker har ligesom DSV Panalpina aktiviteter inden for vej, sø og luft.

Ved udgangen af 2020 havde DB Schenker ifølge Citigroup en rapporteret volumen inden for luftfragt på 1 mio. ton, hvilket er en smule mindre end DSV Panalpinas 1,2 mio. ton.

Det samme gør sig gældende inden for søfragt, hvor det tyske selskab har en volumen på 2 mio. tyvefodscontainere (teu) sammenlignet med 2,2 mio. teu for DSV Panalpina.

En kombination af de to selskaber vil gøre DSV Panalpina til verdens næststørste speditør inden for luft- og søsegmenterne efter schweiziske Kuehne + Nagel.

 

Agility havde kig på både Uti og Panalpina inden milliardsalg til DSV 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også