MobilityWatch

Transportlobby ønsker hurtig afklaring på omstridt lastbilregel – men opfordrer alligevel regeringen til EU-kamp

EU-domstolen skal nu se på Danmarks såkaldte 25-timersregel for lastbiler, der sætter begrænsninger på, hvor længe chauffører må opholde sig på offentlige rastepladser. ITD mener, at det er vigtigt, at Danmark kæmper for særreglen, selv om lobbyorganisationen samtidig ser behov for hurtig afklaring og tidligere har krævet reglen afskaffet.

Henriette Kjær, politisk chef i ITD | Foto: ITD /PR

Først fik Danmark en advarsel, så en mere, og nu er sagen om den såkaldte 25-timersregel for lastbiler endt hos EU-domstolen.

Reglen sætter et loft for, hvor længe lastbilschauffører må opholde sig på offentlige rastepladser, men EU-kommissionen mener, at den danske særregel fra 2018 forhindrer udenlandske langturschauffører i at udføre deres arbejde.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.

Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MobilityWatch

Radikale vil have ladestandere i al nybyg

Ønsket om at eje en elbil er ikke kun eksisterende i parcelhuskvartererne. Sådan lyder det fra radikal boligordfører, der vil stille krav om ladestandere i alle nye boligbyggerier.

Læs også

Relaterede