En del af Watch Medier

MobilityWatchlørdag4. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
16.06.2021kl. 12.03

Efter reduceret DSV-aftale med Vestas: "Messi kan også godt brænde et straffe"

DSV Panalpina kommer med stor sandsynlighed til at opleve en højere indtjeningsmargin for hele forretningen, efter aftalen med Vestas er blevet ændret. Det mener aktieanalytiker, der samtidig ikke regner med, at ændringen vil give ridser i omdømmet hos logistikvirksomheden.
Foto: DSV PR
af JAKOB SKOVLUND

Allerede da det for halvandet år siden blev aftalt, at DSV Panalpina skulle håndtere mere eller mindre al transport for Vestas, stod det klart, at der ikke for DSV Panalpinas vedkommende var tale om en aftale med høje marginer.

Det siger aktieanalytiker i Sydbank, Mikkel Emil Jensen, efter nyheden om, at logistikgiganten ikke længere skal være eksklusiv partner på projekttransport for Vestas, som ellers var en del af milliardaftalen mellem de to virksomheder.

Netop aftalens indtjeningspotentiale for DSV gør, at analytikeren ikke vil være overrasket, hvis det er DSV Panalpina selv, der har taget teten til at få ændret i kontrakten.

"DSV er et selskab, der har meget fokus på, at indtjeningen skal give mening. Så selvom det på mange måder er et prestigefyldt projekt at være med i, så tror jeg bare, at de har fundet ud af, at det ikke giver så meget mening for dem indtjeningsmæssigt," siger Mikkel Emil Jensen og tilføjer:

"Jeg kan ikke forestille mig, at det er en opgave, som DSV, der er blandt de bedste indenfor logistik og specialprojekter, ikke kan håndtere." 

Omsætning falder, indtjening stiger

Selvom indtjeningen på aftalen er i den lave ende, så vil det formentlig kunne ses på omsætningen. Ingen af selskaberne har meldt aftalens økonomiske omfang ud, men af Vestas' årsrapport for 2020 fremgår det, at der har været distributionsomkostninger på 281 mio. euro, svarende til omkring 2 mia. kr., hvilket måske kan give et praj om størrelsesordenen.

"Det er nok en aftale, som er i en sådan størrelse, at det godt kan ses på omsætningen. Men marginen i hele DSV vil alt andet lige blive bedre, fordi det er en kontrakt, som er kendetegnet ved lav indtjening," lyder det fra Mikkel Emil Jensen.

Samtidig bemærker han, at DSV Panalpina så sent som i fredags var ude at opjustere forventningerne til driftsresultatet for 2021 med en halv milliard kr.

"Man må gå ud fra, at de på det tidspunkt også var bekendt med denne her ændring af kontrakten. Så i min optik får det ikke væsentlig indflydelse, snarere tværtimod, på indtjeningen," siger analytikeren.

Taber ikke ansigt ved ændring

Ligesom executive vice president i DSV, Flemming Ole Nielsen, overfor MobilityWatch har peget på, at coronakrisen har givet uforudsete udfordringer, mener Mikkel Emil Jensen også, at den specielle situation kan have ændret på forholdene.

"I kontekst af covid-19 og dens betydning for forsyningskæder rundt omkring i verden, så er der nok ikke nogen, der kan betænke dem i, at en aftale skal revideres," siger analytikeren, der understreger, at DSV ikke trækker sig ud af aftalen, men at den blot ændres.

Og på trods af, at der er tale om et prestigeprojekt, så tror han ikke, at DSV Panalpina kommer til at tabe ansigt på grund af ændringen:

"Messi kan også godt brænde et straffe, men der er ikke nogen, der betænker ham i at være blandt de bedste i verden. Det er nok lidt det samme her med DSV. Det gik måske ikke helt som forventet, men det er ikke sådan i min optik, at DSV mister sit stempel som de absolut bedste i logistikindustrien."

DSV skruer forventningerne til 2021 op med en halv mia. kr. 

 

Relaterede artikler:

  • Foto: Stine Bidstrup/ERH

    DSV mister en del af eksklusiv milliardaftale med Vestas

    For abonnenter

  • Foto: DSV PR

    DSV skruer forventningerne til 2021 op med en halv mia. kr.

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Dsv
Fragt og logistik

DSV fik færre kvindelige ledere i 2022

Den danske speditør har nu sat et mål, der skal give en mere ligelig fordeling mellem kønnene i toppen af selskabet.
  • DSV pålægger sig selv "intern CO2-skat" – og efterspørger politisk handling
  • Finansdirektør hos DSV afviser problemer med at finansiere store opkøb

For abonnenter

SAS afholdte torsdag et informationsmøde for de opsagte medarbejdere i konkursramte Flyr. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Persontransport

SAS bejler til tidligere Flyr-personale

For abonnenter

Foto: Sebastian Gollnow/AP/Ritzau Scanpix
Persontransport

Trafikforening efterspørger investeringer i nattog

Jens Bjørn Andersen, topchef i DSV
Fragt og logistik

DSV har skruet ned for længden på kontrakter med underleverandører

For abonnenter

Flere aktører vil have nationalt videncenter på finansloven efter mistet finansieringaftale. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Infrastruktur

Aktører vil have videnscenter for ladestandere på finansloven

For abonnenter

Foto: Nano Calvo/AP/Ritzau Scanpix
Persontransport

Dansk bookingplatform til privatfly vil høste de første kunder i 2023

For abonnenter

Læs også

Foto: Nano Calvo/AP/Ritzau Scanpix
Persontransport

Dansk bookingplatform til privatfly vil høste de første kunder i 2023

Den danskstiftede bookingplatform til privatfly Goollie har efter et halvt år endnu ikke haft nogen kunder. Flere initiativer i løbet af 2023 skal dog give selskabet luft under vingerne, fortæller direktør.

For abonnenter

Trods medhold i cabotageafgørelse hos EU-Kommissionen må H.P. Therkelsen stadig betale millionbøde. | Foto: H. P. Therkelsen / Pr
Fragt og logistik

EU-Kommissionen modsiger Danmark i principiel sag om cabotagekørsel

Dansk transportselskab har fået medhold i sag hos EU-Kommissionen, der modsat Danmark ikke mener, at ture med tomme returpaller tæller med i cabotageregnskab. Selskabet skal dog stadig betale millionbøde.

For abonnenter

Michael Ebbe, finansdirektør hos DSV | Photo: Dsv / Pr
Fragt og logistik

Finansdirektør hos DSV afviser problemer med at finansiere store opkøb

DSV’s finansdirektør vil ikke kommentere, om den danske speditør er villig til at betale den pris, som DB Schenker rygtes at have. Men han understreger, at DSV har rigeligt med finansielle muskler til store opkøb.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Aktører vil have videnscenter for ladestandere på finansloven – 3. feb.
  • DSV har skruet ned for længden på kontrakter med underleverandører – 3. feb.
  • Trafikforening efterspørger investeringer i nattog – 3. feb.
  • DSV fik færre kvindelige ledere i 2022 – 3. feb.
  • Ford ligger til at starte i bakgear efter stor indtjeningsskuffelse – 3. feb.
  • SAS bejler til tidligere Flyr-personale – 3. feb.
  • Dansk bookingplatform til privatfly vil høste de første kunder i 2023 – 3. feb.
  • København og Frederiksberg sløjfer kontrakter med de sidste dieselbusser – 3. feb.
  • Ekspertgruppes anbefaling til CO2-afgift forsinkes igen – 3. feb.
  • Direktør for Storbritanniens største lufthavn træder tilbage efter turbulent år – 3. feb.
  • Norsk regering dropper planer om at sløjfe toldfri lufthavnshandel – 3. feb.
  • Pris på fragt ud af Kina falder fortsat – 3. feb.
  • Fransk samarbejde vil lette adgangen til brint på europæiske veje – 3. feb.
  • DSV pålægger sig selv "intern CO2-skat" – og efterspørger politisk handling – 3. feb.
  • DI: Lavere priser og enklere billetsystemer skal få flere over i bus og tog – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

Watch Job

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Head of Business Development

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Erfaren IT Supporter

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

Se flere jobs

Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

Se flere jobs

Kolofon

MobilityWatch
Søg

Sektioner

  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Thomas Bo Christensen

tbc@mobilitywatch.dk

Tlf.: +45 3330 8441

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Job

Abonnement

Prøv MobilityWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mobilitywatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Læs mere om abonnement her

Adresse

MobilityWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8441

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MobilityWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MobilityWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge