MobilityWatch

Efter reduceret DSV-aftale med Vestas: "Messi kan også godt brænde et straffe"

DSV Panalpina kommer med stor sandsynlighed til at opleve en højere indtjeningsmargin for hele forretningen, efter aftalen med Vestas er blevet ændret. Det mener aktieanalytiker, der samtidig ikke regner med, at ændringen vil give ridser i omdømmet hos logistikvirksomheden.

Foto: DSV PR

Allerede da det for halvandet år siden blev aftalt, at DSV Panalpina skulle håndtere mere eller mindre al transport for Vestas, stod det klart, at der ikke for DSV Panalpinas vedkommende var tale om en aftale med høje marginer.

Det siger aktieanalytiker i Sydbank, Mikkel Emil Jensen, efter nyheden om, at logistikgiganten ikke længere skal være eksklusiv partner på projekttransport for Vestas, som ellers var en del af milliardaftalen mellem de to virksomheder.

Netop aftalens indtjeningspotentiale for DSV gør, at analytikeren ikke vil være overrasket, hvis det er DSV Panalpina selv, der har taget teten til at få ændret i kontrakten.

"DSV er et selskab, der har meget fokus på, at indtjeningen skal give mening. Så selvom det på mange måder er et prestigefyldt projekt at være med i, så tror jeg bare, at de har fundet ud af, at det ikke giver så meget mening for dem indtjeningsmæssigt," siger Mikkel Emil Jensen og tilføjer:

"Jeg kan ikke forestille mig, at det er en opgave, som DSV, der er blandt de bedste indenfor logistik og specialprojekter, ikke kan håndtere." 

Omsætning falder, indtjening stiger

Selvom indtjeningen på aftalen er i den lave ende, så vil det formentlig kunne ses på omsætningen. Ingen af selskaberne har meldt aftalens økonomiske omfang ud, men af Vestas' årsrapport for 2020 fremgår det, at der har været distributionsomkostninger på 281 mio. euro, svarende til omkring 2 mia. kr., hvilket måske kan give et praj om størrelsesordenen.

"Det er nok en aftale, som er i en sådan størrelse, at det godt kan ses på omsætningen. Men marginen i hele DSV vil alt andet lige blive bedre, fordi det er en kontrakt, som er kendetegnet ved lav indtjening," lyder det fra Mikkel Emil Jensen.

Samtidig bemærker han, at DSV Panalpina så sent som i fredags var ude at opjustere forventningerne til driftsresultatet for 2021 med en halv milliard kr.

"Man må gå ud fra, at de på det tidspunkt også var bekendt med denne her ændring af kontrakten. Så i min optik får det ikke væsentlig indflydelse, snarere tværtimod, på indtjeningen," siger analytikeren.

Taber ikke ansigt ved ændring

Ligesom executive vice president i DSV, Flemming Ole Nielsen, overfor MobilityWatch har peget på, at coronakrisen har givet uforudsete udfordringer, mener Mikkel Emil Jensen også, at den specielle situation kan have ændret på forholdene.

"I kontekst af covid-19 og dens betydning for forsyningskæder rundt omkring i verden, så er der nok ikke nogen, der kan betænke dem i, at en aftale skal revideres," siger analytikeren, der understreger, at DSV ikke trækker sig ud af aftalen, men at den blot ændres.

Og på trods af, at der er tale om et prestigeprojekt, så tror han ikke, at DSV Panalpina kommer til at tabe ansigt på grund af ændringen:

"Messi kan også godt brænde et straffe, men der er ikke nogen, der betænker ham i at være blandt de bedste i verden. Det er nok lidt det samme her med DSV. Det gik måske ikke helt som forventet, men det er ikke sådan i min optik, at DSV mister sit stempel som de absolut bedste i logistikindustrien."

DSV skruer forventningerne til 2021 op med en halv mia. kr. 

 

Mere fra MobilityWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs