Mærsk-chef for blockchain-sats ser mere aktivitet efter coronapandemi

Coronakrisen skabte store forstyrrelser i de globale forsyningskæder, men ifølge chef for blockchain-sats hos Mærsk er der allerede klart mere at lave end for halvandet år siden.
Foto: Edgar Su/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Edgar Su/Reuters/Ritzau Scanpix
AF RITZAU FINANS

Der er klart blevet mere at lave for Mærsk-udviklede Tradelens, siden coronapandemien brød ud for halvandet år siden.

Det fortæller Mark White, der er chef for blockchain-satset, som er skabt af Mærsk og teknologiselskabet IBM, til Ritzau Finans.

Med coronakrisens indtog er der skabt store forstyrrelser i de globale forsyningskæder, og det har givet kunderne et større behov for at kunne følge deres fragt og tage hurtige beslutninger, hvis en leverance skal omdirigeres.

"Det er klart, at det har givet et større behov for at kunne se fremad," siger Mike White til Ritzau Finans.

"Mængden af aktivitet er steget dramatisk i både Asien, i Europa og i USA, men vi oplever også en større interesse fra Mellemøsten og Latinamerika, så det er svært for mig at sætte en finger på, hvad der gør det. Ud over at kunder alle steder forsøger at få bedre indsigt og mere viden om, hvad der sker, og hvad de selv kan gøre," tilføjer han.

Som den seneste ekstraordinære begivenhed har et udbrud af coronasmitte i en stor kinesisk havn skabt flaskehalse og omdirigeret et stort antal skibe i området.

Det sker oveni, at der generelt er mangel på tomme containere og kapacitet på skibene, fordi efterspørgslen efter varer er steget så massivt undervejs i coronapandemien.

"Jeg vil fremhæve det som et eksempel, fordi vi her forsøger at gøre det nemmere for kunderne at få bedre informationer om deres fragt, mens tingene udvikler sig. De kan tage nye beslutninger og få overblik over, hvad det vil betyde, hvis der er udsigt til flaskehalse, kø eller forsinkelser," siger Mike White.

Tradelens benytter blockchain-teknologi til på sikker vis at udveksle informationer i forbindelse med containerfragt og til at spore gods verden over. Målet er at skabe et bredere og mere pålideligt samarbejde på tværs af de globale forsyningskæder.

Platformen rummer blandt andet en elektronisk udgave af det fragtbrev, som følger med en fragt.

"Vi har undervejs fået flere notifikationsmuligheder. Der er mange fragter, og du vil primært se dem, der er udsat, så du kan ændre beslutninger. Den løsning ser vi stor interesse for fra kunderne alle de steder, hvor der har været forstyrrelser i forsyningskæderne," siger Mike White.

"Du kan så ændre transportmodel eller rute. Det giver dig nøglerne til bilen så at sige," tilføjer han.

Mærsk-udviklet blockchain-platform går i luften i Kina

Digtal speditør i Latinamerika bliver kunde i Mærsks digitale platform 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også