Mærsk ser forsinkelser brede sig til nordeuropæiske havne

Når en havn er påvirket, kan det blive en nedadgående spiral for resten af havnenetværket, lyder det fra Mærsk.
Foto: Marcos Morenos/AP/Ritzau Scanpix
Foto: Marcos Morenos/AP/Ritzau Scanpix
AF RITZAU FINANS

De store havne i Nordeuropa bliver nu direkte påvirket af de hændelser, der har skabt store udfordringer på fragtmarkedet over de seneste mange måneder.

I en opdatering til sine kunder forudser A.P. Møller-Mærsk, at forstyrrelserne vil skabe forsinkelser i de nordeuropæiske havne for de skibe, der venter på at sejle i havn.

På nuværende tidspunkt er Antwerpen i Belgien mest påvirket med en forventet ventetid på 3-5 dage. Herefter følger havne i Rotterdam, hvor ventetiden er 1-2 dage.

Forsinkelserne hænger sammen med den tårnhøje efterspørgsel efter varer og fragt under coronapandemien. Og den er forværret af en række ekstraordinære hændelser, der både tæller en blokering af Suez-kanalen og et smitteudbrud med nedlukning til følge i store kinesiske havne.

"Desværre er det sådan, at når en havn er påvirket, så kan det blive en nedadgående spiral for resten af netværket," skriver Mærsk.

Restriktioner under pandemien er ned til at skabe forstyrrelser i forsyningskæden. Hertil kommer udfordringer med at tiltrække nok arbejdskraft til havnene på et tidspunkt, hvor ferieperioden tilføjer ekstra pres.

Situationen ændrer sig løbende, mens Mærsk forventer, at de nuværende markedsbetingelser i de nordeuropæiske havne vil blive bedre de kommende 30 dage, lyder det i opdateringen.

Ny containerterminal i København skal stå klar i 2023 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også