MobilityWatch

Analytiker: Fokus vil være på detaljerne efter ventet opjustering fra Mærsk

Koncernens logistikdivision er en af de ting, der vil være fokus på, når Mærsk offentliggør regnskab fredag, vurderer Sydbank-analytiker.

Foto: Thomas Borberg/POLFOTO_OW

Fragtraterne har uge efter uge sat rekord som følge af høj efterspørgsel på fragt og sparsom kapacitet på verdenshavene.

Det har skabt en yderst gunstig situation for Mærsk, og derfor var det heller ikke den store overraskelse, da rederiet indledte august med en opjustering af indtjeningsprognosen forud for fredagens regnskab og samtidig løftede sløret for de foreløbige tal for andet kvartal.

Mærsk venter nu en driftsindtjening før af- og nedskrivninger (EBITDA) på 18-19,5 mia. dollar mod tidligere 13-15 mia. dollar. Samtidig blev prognosen for væksten i den globale efterspørgsel løftet til 6-8 pct. fra 5-7 pct.

Med de løftede forventninger og hovedparten af regnskabstallene allerede ude vil fokus snarere være på detaljerne, når fredagens regnskab lander.

Sådan lyder det fra Mikkel Emil Jensen, der er senioranalytiker hos Sydbank.

"De siger, at markedsomstændighederne vil vare ved indtil slutningen af 2021, og at tredje kvartal vil være stærkere end andet kvartal. Det er meget naturligt, da aktiviteten i tredje kvartal normalt er højere. Det kunne være sjovt at få detaljer om, hvorvidt højsæsonen vil være anderledes, end vi er vant til," siger Mikkel Emil Jensen.

"I og med at der ikke er nok kapacitet i markedet, skaber det en naturlig grænse for, hvor meget mere vækst, der kan være i tredje kvartal, for der er simpelthen ikke flere skibe, man kan sætte ind i markedet. Flere virksomheder har også været forud for julehandlen og har forsøgt at få lagrene fyldt op inden tredje kvartal. Jeg tror derfor, at man får et lidt mindre aktivitetsmæssigt bump i tredje kvartal, end man er vant til," lyder det videre fra Sydbank-analytikeren.

Derudover vil det også være interessant at høre, hvor længe det danske rederi ser de gunstige markedsomstændigheder fortsætte efter 2021.

"Det er dog enormt svært at spå om, så jeg regner ikke med, at vi får nogen klare svar," siger Mikkel Emil Jensen.

Pæn vækst i andet kvartal

En del af spændingen er på forhånd taget ud af ligningen, da Mærsk i samme ombæring også løftede sløret for udviklingen i andet kvartal, der endnu engang byder på stor vækst.

De foreløbige tal viser, at omsætning ender på 14,2 mia. dollar, mens driftsresultatet (EBITDA) vokser til 5,1 mia. dollar. Det skal sammenlignes med henholdsvis 9 mia. dollar og 1,7 mia. dollar på de to poster i andet kvartal sidste år.

Blandt divisionerne er hoveddivisionen fortsat Ocean, men der vil også være fokus på den strategisk vigtige logistik-division, lyder det fra Mikkel Emil Jensen.

Ocean præsterede i andet kvartal af 2020 en driftsindtjening før af- og nedskrivninger på 1357 mio. dollar. Her lød analytikerens estimater for andet kvartal i år på 4218 mio. dollar forud for mandagens opjustering.

Hos Logistics and Services lød driftsresultatet sidste år på 97 mio. dollar og her ventede analytikerne på forhånd en fordobling til 208 mio. dollar ifølge estimater indsamlet af Mærsk blandt 18 analytikere.

Priserne på vejtransport voksede i andet kvartal – mere pres ventes forude 

Mere fra MobilityWatch

DSB's milliarddyre eltog bliver forsinkede

De 100 eltogssæt, som DSB har bestilt fra franske Alstom, og som er den største ordre i selskabets historie, bliver forsinkede op mod et halvt år. Flere faktorer ligger bag, lyder det.

Muligt strejkekaos lurer i USA's travle havne

Forhandlingerne er indledt mellem containerrederier og havnearbejderne, men Mærsk-chef vurderer, at der ikke når at komme en ny aftale i hus, inden den nuværende udløber. Det giver frygt for strejkekaos.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs