Analytiker: Mærsk-aktien vil mærke følgevirkninger af nedlukket kinesisk havn længe

Ifølge senioranalytiker i Sydbank vil kursstigningen hos Mærsk hænge ved, selv hvis havneproblematikken løses hurtigt.
Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
AF RITZAU FINANS

Mærsk-aktien har fået vind i sejlene onsdag eftermiddag, efter at den kinesiske havneterminal Meishan i havnen Ningbo er blevet lukket på grund af coronarestriktioner.

B-aktien er onsdag omkring klokken 13.00 steget 4,0 pct. til 18.625 kr. på børsen i København.

Kursstigningen kan hænge ved, selv om havneproblematikken løses hurtigt, mener Mikkel Emil Jensen, der er senioranalytiker i Sydbank.

"Nedlukningerne har langvarige konsekvenser, som ligger ud over de få dage, som de formentlig vil være lukket ned. Derfor kan stigningen stadig være underbygget et stykke frem endnu," siger han til Ritzau Finans.

Nedlukningen af havneterminalen Meishan er som benzin på bålet, forklarer Mikkel Emil Jensen, da det blot vanskeliggør sikringen af kapacitet, der i forvejen er uhyre efterspurgt med rekordhøje fragtrater.

"Det gør det bare rigtig svært for rederierne at planlægge og have kapaciteten på rette sted på rette tidspunkt," siger Mikkel Emil Jensen.

"Det er bare endnu et problem i en kaotisk forsyningskæde, og det giver anledning til nye stigninger," fortsætter han.

For rederier som Mærsk betyder forsinkelserne alt andet lige højere fragtrater.

"Det er godt nyt set fra et fragtrateperspektiv, og indtjeningen i Mærsk vil formentlig følge med."

Det er endnu uvist, hvor længe nedlukningen vil vare.

Lukningen af terminalen er sidste skud på stammen af havnerelaterede udfordringer som følge af coronakrisen.

Blandt andet har nedsat havneaktivitet som følge af coronasmitte i den kinesiske havn Yantian ført til store flaskehalse og eksponentielle stigninger i fragtraterne til fordel for rederier som Mærsk.

Det er blandt andet kommet til udtryk i SCFI-rateindekset, der måler spotpriserne på containerfragt fra Shanghai, som er steget 13 uger i træk til 4225,86 dollar - en stigning på mere end 281 pct. over det seneste år.

Kinesisk havneterminal lukker onsdag efter coronarestriktioner

Stort rederi og logistikselskab sagsøgt i USA på grund af særlig Cuba-lov 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også