MobilityWatch

Mangel på chauffører er et problem over det meste af verden

Det er ikke kun i Danmark og Stobritannien, at manglen på lastbilschauffører er et kæmpe problem. USA melder om, at manglen aldrig har været værre.

Foto: Thomas Frey/AP/Ritzau Scanpix

Efterspørgslen efter at få fragtet varer er enorm, men kapaciteten i markedet er lav, bl.a. som følge af for få chauffører til lastbiler.

I en artikel i Financial Times lyder det fra forskellige sider, at udfordringen med for få chauffører gælder næsten hele verden.

I USA fortæller Bob Costello, cheføkonom i brancheforeningen American Trucking Associations, at antallet af chauffører inden for generel fragt er faldet til 430.000 fra 465.000 i starten af 2020 - altså et fald på 35.000 eller 7,5 pct.

"Chaufførmanglen i USA bliver endnu værre, og det er så slemt som det nogensinde har været," udtaler han.

Ifølge foreningen Chartered Institute of Logistics and Transport International meldes der i Australien og Centralasien også om mangel på chauffører på omkring 20 pct.

I Storbritannien, som er særligt hårdt ramt, tales der om, at der mangler op mod 100.000 chauffører.

Ifølge Rod McKenzie, policychef hos den britiske forening Road Haulage Association, kan det dog ikke nytte at kigge mod EU, som også er hårdt ramt. Det eneste sted, hvor der ikke er stor mangel på chauffører, er ifølge ham Afrika.

I artiklen nævnes det, at der er flere faktorer, der spiller ind i chaufførmangel. Bl.a. en høj gennemsnitsalder og dårlige chaufførforhold.

Som MobilityWatch har beskrevet, er chaufførmangel også udbredt i Danmark. Tidligere på året bragte MobilityWatch en debatserie om emnet, og hvad der kan gøres for at afhjælpe udfordringen - læs mere nedenfor:

Ny debatserie om manglen på chauffører: "Problemet er kæmpe stort"

Minister tvivler på politiske tiltag som løsning på chaufførmangel 

Mere fra MobilityWatch

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs