MobilityWatch

Kaotisk fragtmarked har givet ringe i vandet i Danmarks største containerhavn: "Det har været et virkelig usædvanligt år"

Et år med masser af udfordringer for de globale forsyningskæder har kunnet mærkes i Aarhus Havn, der har haft mere end 20 pct. flere containere gennem terminalen sammenlignet med sidste år. Selvom den øgede aktivitet er lig med øget omsætning, så er der ikke ubetinget jubel i den østjyske havn.

Containerterminalen på Aarhus Havn har haft mange containere igennem i 2021. | Foto: Jakob Skovlund

I sidste uge faldt prisen for at fragte en container på de syv verdenshave med 0,6 pct. I sig selv ikke voldsomt opsigtsvækkende. Og så alligevel. Det var nemlig første gang, at rateindekset Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) tog et dyk, efter i 20 uger i træk at have overgået sig selv med rekord efter rekord.

De stigende priser for containerfragt har været en direkte konsekvens af kaotiske markedsforhold i 2021. De har budt på tårnhøj efterspørgsel på fragtvarer, coronanedlukninger i kinesiske havne og et skib på tværs i den egyptiske Suezkanal, der er afgørende for at binde Europa og Asien sammen for containerskibe. En cocktail, der har udmøntet sig i flaskehalse og rekordhøje fragtpriser.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MobilityWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs