
I sidste uge faldt prisen for at fragte en container på de syv verdenshave med 0,6 pct. I sig selv ikke voldsomt opsigtsvækkende. Og så alligevel. Det var nemlig første gang, at rateindekset Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) tog et dyk, efter i 20 uger i træk at have overgået sig selv med rekord efter rekord.
De stigende priser for containerfragt har været en direkte konsekvens af kaotiske markedsforhold i 2021. De har budt på tårnhøj efterspørgsel på fragtvarer, coronanedlukninger i kinesiske havne og et skib på tværs i den egyptiske Suezkanal, der er afgørende for at binde Europa og Asien sammen for containerskibe. En cocktail, der har udmøntet sig i flaskehalse og rekordhøje fragtpriser.
Allerede abonnent? Log ind.
Læs hele artiklen
Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.
- Adgang til alle låste artikler
- Modtag vores daglige nyhedsbreve
- Fuld adgang til vores app
Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.
Start et gratis virksomhedsprøveabonnementMere fra MobilityWatch
Vejdirektoratet om kritiseret broprojekt: Risiko for at entreprenør dropper byggeriet
Vejdirektoratet ser en potentiel risiko for, at entreprenøren bag Storstrømsbroen går konkurs eller forlader byggepladsen. Sådan lyder det i et svar fra transportminister Trine Bramsen (S) til Venstres Kristian Pihl Lorentzen. Han fortæller til MobilityWatch, at han er bekymret for situationen. (Opdateret)