MobilityWatch

Analytiker før DSV-regnskab: Små muligheder for overraskelser efter opjustering

Foreløbig har DSV udsendt fem opjusteringer i løbet af 2021. Og den seneste for to uger siden fjerner en stor del af spændingen forud for offentliggørelsen af årets tredje kvartalsregnskab tirsdag, lyder det fra analytiker.

Foto: DSV PR

DSV har allerede trukket en del af spændingen ud af tirsdagens regnskab for tredje kvartal, efter at transport- og logistikgiganten den 11. oktober opjusterede sine forventninger for femte gang i år.

Hos Sydbank venter senioranalytiker Mikkel Emil Jensen en fastholdelse af de opjusterede forventninger, når det endelige regnskab for tredje kvartal leveres tirsdag den 26. oktober klokken 7.30.

Transport- og logistikselskabet venter nu et driftsresultat (EBIT) før særlige poster på 15.250-16.000 mio. kr. Tidligere var forventningen et resultat i intervallet 13.750-14.500 mio. kr. Ved årsregnskabet for 2020 den 10. februar ventede DSV et EBIT før særlige poster på 10.500-11.500 mio. kr.

Den seneste opjustering havde grund i et stærkt tredje kvartal, hvor DSV ifølge et foreløbigt tal hentede et driftsoverskud (EBIT) før særlige poster på 4450 mio. kr. mod 2725 mio. kr. i tredje kvartal sidste år.

Driften har i tredje kvartal været bedre end ventet i alle divisioner, men særligt den store division for luft- og søfragt har trukket fra.

"Den positive udvikling i første halvår er fortsat ind i tredje kvartal, og vi har set en stærk finansiel præstation på tværs af alle divisioner, der har haft resultater, som har overgået vores forventninger - særligt i Air & Sea," skrev DSV i opjusteringsmeddelelsen fra 11. oktober.

Godkendt GIL-overtagelse giver ekstra løft

Opjusteringen forinden, den 16. august, havde blandt andet baggrund i gennemførelsen af opkøbet af Global Integrated Logistics (GIL) fra Agility.

Det opkøbte transport- og logistikselskabs aktiviteter har dermed bidraget til DSV’s aktiviteter i halvanden måned af tredje kvartal, hvor bidraget ifølge Sydbank især kommer fra sø- og luftfragtaktiviteterne.

Indregningen af GIL vil ifølge Sydbank styrke volumen, men tynge indtjeningsmarginalerne en smule.

DSV vil offentliggøre niveauet af integrationsomkostninger i forbindelse med implementeringen af GIL, hvor DSV venter et positivt bidrag på 2,8 mia. kr. fra 2023 inklusive synergier.

Heraf venter Sydbank at cirka halvdelen vil stamme fra synergier, hvoraf langt størstedelen ventes indfriet i løbet af 2022.

Air & Sea ventes at levere stærk vækst

I DSV’s klart største division, Air & Sea, venter Sydbank en stærk organisk vækst til trods for mangel på kapacitet til både vands og i luften.

"Den globale efterspørgsel efter varer er fortsat stærk grundet skæve forbrugsmønstre og den løbende genåbning af økonomien," fremhæver Mikkel Emil Jensen.

Inklusive opkøbte GIL venter Sydbank inden for luftfragt en volumenvækst i tredje kvartal på 30 pct., og i søfragt ventes en fremgang på 16 pct.

Nedlukningen af den kinesiske havneterminal i Ningbo i august sendte nye rystelser igennem den globale forsyningskæde. Derfor vurderer Sydbank, at yielden, der er bruttoresultatet per fragtet enhed, vil være gået fra varm til rødglødende på meget kort tid, hvilket har givet en meget positiv indvirkning på indtjeningen.

I søfragt har fragtraterne ifølge Sydbank fortsat sin himmelflugt, drevet af mangel på kapacitet, høj efterspørgsel og lav produktivitet hos havneterminalerne.

"Det giver naturligvis udfordringer, men DSV trives i perioder med friktion og høj volatilitet i forsyningskæden," skriver Sydbanks senioranalytiker.

I vejdivisionen, Road, venter Sydbank, at den løbende genåbning af økonomierne har øget aktivitetsniveauet for international transport, mens indenlandsk transport fortsat vil være stærk.

Til gengæld ses modvind fra manglen på mikrochips i bilindustrien.

I DSV’s lagerdivision, Solutions, venter Sydbank en stærk fremgang i aktivitetsniveauet fra stærk vækst i e-handel, mens bedre udnyttelse af varehuse ventes at understøtte indtjeningsmarginalerne.

DSV-konkurrent går markant frem i tredje kvartal – bundlinjen mere end fordoblet

DSV opjusterer forventninger igen 

Mere fra MobilityWatch

DSB's milliarddyre eltog bliver forsinkede

De 100 eltogssæt, som DSB har bestilt fra franske Alstom, og som er den største ordre i selskabets historie, bliver forsinkede op mod et halvt år. Flere faktorer ligger bag, lyder det.

Muligt strejkekaos lurer i USA's travle havne

Forhandlingerne er indledt mellem containerrederier og havnearbejderne, men Mærsk-chef vurderer, at der ikke når at komme en ny aftale i hus, inden den nuværende udløber. Det giver frygt for strejkekaos.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs