MobilityWatch

Optakt til Mærsk-regnskab: Analytikere ser endnu en opjustering lure i 2021

Flere finanshuse mener, at det er realistisk, at A.P. Møller-Mærsk i forbindelse med kvartalsregnskabet tirsdag kommer med en endnu opjustering som følge af et særdeles gunstigt marked.

Foto: Phil Noble/Reuters/Ritzau Scanpix

Der er plads til endnu en opjustering hos A.P. Møller-Mærsk, vurderer flere finanshuse forud for offentliggørelsen af selskabets regnskab tirsdag.

Det hænger sammen med de høje fragtrater, forstyrrelser i forsyningskæderne samt udviklingen i antallet af lange kontrakter, som lukkes til højere priser.

Hertil vidner foreløbige regnskabstal og en nylig opjustering fra konkurrenten Hapag-Lloyd om et særdeles gunstigt marked, der er endnu bedre end forventet, og som også kan smitte af på Mærsk.

"Det betyder muligvis, at Mærsk kan opgradere sine forventninger igen i fjerde kvartal," skriver analytikere fra Carnegie i en analyse ifølge PLX.AI.

"Hvis Mærsk kan levere det samme driftsresultat (EBITDA) per teu (tyvefodscontainer, red.) som Hapag-Lloyd, kan Mærsk tilføje 4 mia. dollar til sine egne forventninger for 2021," skriver investeringsbanken videre.

Mærsk løftede senest sine forventninger 16. september og ser nu EBITDA på 22-23 mia. dollar mod tidligere 18-19,5 mia. dollar. Konsensus blandt analytikerne er 23 mia. dollar, viser estimater indsamlet af Mærsk 15. oktober fra 14 analytikere.

I tredje kvartal har Hapag-Lloyd ifølge de foreløbige regnskabstal leveret et EBITDA på 3,3 mia. euro, hvor tallet var 600 mio. euro i samme periode året før. Forventningerne for hele året blev fredag løftet til 10,1-10-9 mia. euro, hvor den tidligere forventning var 7,6-9,3 mia. euro.

En lignende forudsigelse om Mærsk kommer fra Sydbank.

"Vi vurderer, at Mærsk nærmer sig indtjeningstoppen, men med udsigt til et stærkt fjerde kvartal ser vi potentiale for en mindre opjustering inden 2021 afsluttes," skriver senioranalytiker Mikkel Emil Jensen i en analyse forud for regnskabet.

Hos den norske storbank DNB tror analytikere, at opjusteringen kan falde allerede i forbindelse med regnskabet tirsdag.

"Morgendagens regnskab, som dog er delvist oplyst, kan indeholde potentielle justeringer til årets forventninger," lyder det fra DNB i en analyse ifølge PLX.AI.

Ved opjusteringen løftede Mærsk lidt af sløret for forventninger til tredje kvartal, hvor rederiet venter et EBITDA-resultat omkring 7 mia. dollar.

Højere priser i lange og korte kontrakter

Mærsks seneste opjustering var den tredje i år, og dengang lød årsagen, at rederiet har hentet højere priser i både de lange og korte kontrakter.

"Når du har 1-årskontrakter, så ændrer prisen sig kun den ene gang om året, hvor du genforhandler. Og for dem, vi har genforhandlet i år – også de lange – er det selvfølgelig blevet til væsentlig højere priser," sagde Mærsk-topchef Søren Skou til MarketWire i forbindelse med seneste opjustering.

Især de lange kontrakter, som flere kunder gør brug af i det nuværende pressede marked for containerfragt, er positivt for indtjeningen. Frygten for at gå forgæves i spotmarkedet betyder, at langt flere kunder tegner de lange kontrakter, som dermed sikrer indtjeningen også ind i 2022.

For nyligt oplyste selskabet, at 60 pct. af kunderne nu sejler på lange kontrakter, og det er en højere andel end tidligere, hvor det var mere ligeligt fordelt.

Ifølge Jyske Bank betyder markedssituationen dog, at det tal kan være steget yderligere.

"Vi antager, at Mærsk låser 80 pct. af deres volumen på kontrakt, samt genforhandling af kontraktrater på et højt niveau," skriver banken i en analyse forud for regnskabet tirsdag.

Det er på trods af, at kurven for raterne på SCFI-indekset kortvarigt ser ud til at være knækket. Det høje niveau danner fortsat udgangspunkt for de igangværende forhandlinger.

Indekset faldt i sidste uge for tredje uge i træk. Faldet var 0,4 pct. til 4567,28 efter et fald ugen før på 0,1 pct.

Norsk bank hæver anbefaling på Mærsk 

Kursmål for Mærsk hæves med 20 procent 

Rederier søger mod logistik for at skabe ro om indtjeningen 

Mere fra MobilityWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs