Nykredit: Forsyningsflaskehalse løsner en smule

Der er tegn på opblødning på de vestlige fragtmarkeder, vurderer cheføkonom.
Foto: Amanda Perobelli/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Amanda Perobelli/Reuters/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

Flaskehalsene i de globale forsyningskæder løsner deres greb i de vestlige økonomier en smule.

Det vurderer cheføkonom i Nykredit, Palle Sørensen, på baggrund af udviklingen i fragtrater effekten af udviklingen flaskehalsenes påvirkning af produktionsvæksten i USA.

Foråret, sommeren og efteråret har været domineret af flaskehalse i de globale forsyningskæder, men nu ser det ud til, at udviklingen vender, omend man ikke i en umiddelbar fremtid kommer tilbage på niveauerne før corona, for så vidt angår containerfragtrater.

"Kurven for fragtraterne ser ud til at være knækket," vurderer cheføkonomen.

For containerfragten er prisen faldet 12 pct. i forhold til toppen målt på det globale rateindeks WCI Composite Container Freight. For tørlast er prisen faldet med hele 52 pct. siden toppen.

Palle Sørensen understreger dog, at det vigtigt at holde sig for øje, at priserne fortsat er voldsomt høje i en historisk kontekst.

Hvornår forholdene igen blevet "normale" kan man ikke sige.

"Men ser man på de kontrakter, der indgåes for 2023 - altså om to år - så er raterne på det halve af det nuværende niveau," oplyser Palle Sørensen til MarketWire, men påpeger, at det fortsat er over niveauerne før corona, hvor indekset typisk lå under 2000-niveau mod et nuværende niveau over 9000.

Der er også gode nyheder fra USA.

Den amerikanske centralbank, Federal Reserve, vurderede fredag, at flaskehalsene i industrien toppede i maj.

I maj var påvirkningen af flaskehalsene på produktionsvæksten i USA over minus 1,3 pct., men den siden er steget og i september er den opgjort til under det halve - minus 0,6 pct.

Siden har der været bedring fra juni og frem til september.

"Selvom analysen baseres på amerikanske data, så er det nærliggende at udfordringerne i Europa og Danmark følger udviklingen i USA, da de globale forsyningskæder er dybt afhængige på tværs af geografi," påpeger Palle Sørensen.

Transportministeren afviser at lempe alderskrav for at afhjælpe chaufførmangel 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også