MobilityWatch

Analytiker om DSV: Normalisering ventet i 2023 – driften holdes oppe af GIL-opkøb

Selvom indtjeningen hos DSV på linje med konkurrenterne har været "overnormal", så vil opkøbet af GIL sikre, at driftsindtjeningen forbliver på det høje niveau, mener analytiker.

Foto: Bidstrup Stine/Ritzau Scanpix

DSV's indtjening ventes også i 2022 at være "overnormal", men selv om indtjeningen gradvist vil normaliseres frem mod 2023, vil opkøbet af GIL og ventede effektivitetsforbedringer sikre, at driftsindtjeningen ikke falder.

Det skriver Morten Holm Enggaard, der er analytiker i Jyske Bank, i en analyse.

Spørgsmålet er nu, hvornår de globale forsyningskæder, der har været presset under coronapandemien, normaliseres. I DSV vil normaliseringen være drevet af en kombination af opkøbet af Agilitys forretningsben Global Integrated Logistics (GIL) og en normalisering af selskabets yields (bruttoindtjening per enhed), lyder vurderingen fra analytikeren.

Det er Morten Holm Enggaards vurdering, at GIL's bidrag til driftsindtjeningen (EBIT) vil overstige de 3,0 mia. kr., som selskabet opjusterede til i tredje kvartal. Agility ventes af DSV fuldt integreret i tredje kvartal af 2022, og det giver mulighed for nye opkøb.

En egentlig normalisering ventes dog først i 2023, hvor bruttoindtjeningen for Sea-divisionen ventes i et niveau før coronakrisen, mens Air-divisionen spås højere indtjening fra opkøbet af GIL.

"Samlet set bliver normaliseringen af yields opvejet af opkøbet af Agility samt de effektivitetsforbedringer, som det forventes at give, hvilket gør, at vi forventer en flad udvikling i EBIT mellem 2022 og 2023 og derefter fortsat organisk vækst," skriver Morten Holm Enggaard i sin analyse.

Finanshuset fastholder anbefalingen "køb" og et kursmål på 1775 kr. for aktien.

Tirsdag steg aktien i logistikkoncernen med 5,0 pct. til 1417 kr. på børsen i København.

Meldinger om salgsplaner for DB Schenker florerer op til godkendelse af ny tysk regering 

Mere fra MobilityWatch

Yngre piloter går nu i åben krig med SAS-piloterne og Dansk Metal

Flyvebranchens Personaleunion, FPU, der især organiserer de yngre piloter, går midt i SAS-konflikten og pilotstrejken i struben på deres egne pilotkolleger og Dansk Metal. Dansk Metal kannibaliserer og ønsker blot de yngre piloters arbejdspladser lukket, siger FPU-formanden.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs