MobilityWatch

Restriktioner og inflation kan ændre fragtmarkedet i 2022

Nye restriktioner kan rykke forbruget online og dermed give mere fragt, mens en stigende inflation omvendt kan sætte en dæmper på forbruget, lyder det fra DSV-direktør.

Foto: DSV Panalpina

Nye omfattende restriktioner skyller igen ind over Europa sammen med Omikron-smitten, og det kan få betydning for, hvordan vi bruger vores penge.

Når restauranter og servicefag lukker ned, rykker forbruget online. Det giver mere forretning og fragt hos logistikselskabet DSV, der allerede inden Omikron-smitten brød ud forudså, at der vil være pres på forsyningskæderne et godt stykke ind i 2022.

Det ser nu ud til at fortsætte, lyder det fra René Falch Olesen, kommerciel direktør hos DSV.

"Hvis vi igen som individer begynder at blive stærkt begrænsede (af restriktioner, red.), så har vi tidligere set, at det har haft en indvirkning. Når folk ikke kan gå på restauranter, så skal de måske have en ny cykel, noget andet nyt eller repareret deres hus. Den type forbrug er der meget mere fragt involveret i," siger han.

"Er det så det, vi har behov for lige nu for at løse de globale forsyningsudfordringer? Det er det nok ikke," lyder det videre.

To ting er dog afgørende og anderledes ved denne vinters nedlukning, som så småt er ved at brede sig i de fleste lande, når man sammenligner med de foregående. Den ene er erfaringerne, som man ikke havde tidligere, og det andet er den tiltagene inflation.

"Vi skal ikke til på ny at lære, hvordan vi arbejder sammen i den her ekstraordinære situation. Det har alle fundet ud af, at det kan vi," siger han.

"For to år siden kiggede vi på det hele og frygtede, at nu faldt verden fra hinanden, men det er jo gået meget godt i den periode," tilføjer han.

Ser man på inflationen er den steget 5,7 pct. i november på årsbasis i USA, 4,6 pct. i England, hvor DSV-direktøren har base, og 4,7 pct. i Danmark, viser de seneste målinger.

"Hvis du får stor inflation, så sætter det måske omvendt en dæmper på forbruget," siger René Falch Olesen.

Største pres på amerikansk vestkyst

Som det ser ud lige nu er presset størst på den amerikanske vestkyst, hvor infrastrukturen på land ikke kan følge med efterspørgslen. Samtidig mangler der arbejdskraft, der skal håndtere de stigende fragtmængder, som er et resultat af amerikanernes høje forbrug.

"Vi snakker mest om Long Beach, men det rammer flere steder. Alle de skibe, der ligger der, de laver jo ikke noget andet, mens de ligger der. Skibene lever bedst af at flytte sig mellem havnene, men når de i stedet ligger der, må man skippe nogle havne eller også kan det være, at de ikke får tomme containere med retur," siger han.

"Der er brug for flere hænder eller smartere måder at gøre tingene på. Langt hen ad vejen er flere hænder nok lidt naivt, hvis man tror, at de lige pludselig kan være der i morgen, for der er også noget infrastruktur, som er en begrænsning," siger René Falch Olesen.

Han henviser til en øget brug af data og en indsats for at fylde mere i både de enkelte pakker og containere, så der samlet set kan være flere varer ombord på det samme skib.

Mere fra MobilityWatch

DSB's milliarddyre eltog bliver forsinkede

De 100 eltogssæt, som DSB har bestilt fra franske Alstom, og som er den største ordre i selskabets historie, bliver forsinkede op mod et halvt år. Flere faktorer ligger bag, lyder det.

Muligt strejkekaos lurer i USA's travle havne

Forhandlingerne er indledt mellem containerrederier og havnearbejderne, men Mærsk-chef vurderer, at der ikke når at komme en ny aftale i hus, inden den nuværende udløber. Det giver frygt for strejkekaos.

Læs også

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs