Mærsk er årets højdespringer - aktie henter 79 pct. i 2021

Et ekstraordinært år med kaos i forsyningskæderne har medvirket til, at Mærsk er det selskab blandt de danske eliteaktier, der er steget mest.
Foto: Mike Segar/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Mike Segar/Reuters/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

2021 har været rekordernes år for A.P. Møller-Mærsk, der satser på at sætte indtjeningsrekord, efter fragtpriserne har været på himmelflugt og sat rekord efter rekord i årets løb.

Det smitter af på aktiekursen, der også er den mest stigende blandt de danske eliteindekser.

A-aktien har hentet 74,7 pct. til 22.100 kr. siden årsskiftet, og medregnes udbytte er stigningen 79,2 pct.

For B-aktien er stigningen 74,4 pct. til 23.710 kr., hvor det med udbytte løber op i en stigning på 78,7 pct. siden årsskiftet.

Det skyldes, at pandemi-året har været helt usædvanligt på en måde, der i den grad har gavnet fragtselskaber og containerrederier som Mærsk.

"De ekstraordinære markedsomstændigheder med kaos i forsyningskæderne, mangel på kapacitet og skibe alle steder, og så høj efterspørgsel efter transport og varer har sikret de her rekordhøje fragtrater, som egentlig bare fortsætter med at sætte rekorder," siger Mikkel Emil Jensen, senioranalytiker i Sydbank, til MarketWire.

"Indtjeningen er fulgt med op, og Mærsk bliver det mest indtjeningsdygtige selskab nogensinde i dansk erhvervshistorie i år med over 100 mia. kr. i indtjening på bundlinjen. Det er det, som kursen i høj grad afspejler," lyder det videre.

Restriktioner holder hånden under kurs

Samtidig er der ikke udsigt til, at indtjeningen umiddelbart vil falde på kort sigt, og det hænger sammen med den stigende smitte, og de restriktioner der følger med.

"Restriktionerne varer ved, og der bliver ved med at komme nye udbrud, og det gør egentlig bare, at markedsomstændighederne bliver forlænget," konstaterer Mikkel Emil Jensen.

Når situationen konstant forværres, bliver det svært for rederierne at afbøde effekten og tilpasse kapaciteten, så den kan følge med den høje efterspørgsel. Og derfor fortsætter de nuværende vilkår ind i det nye år, vurderer analytikeren, der dermed er på linje med selskabet selv.

"Meget peger på, at 2022 også vil bære præg af de ekstraordinære omstændigheder og meget høje rater. Det tyder på, at vi kommer til at se endnu et år med meget høj indtjening fra Mærsk. Det er med til at løfte aktiekursen," siger Mikkel Emil Jensen.

Henter 20 pct. i december

Ser man over den seneste måned har særligt historier om Omikron-varianten og frygten for alvorlig smitte trukket overskrifter, men selv det har faktisk været positivt for aktiekursen hos Mærsk, der er har hentet omkring 20 pct. i december både målt på A- og B-aktien.

"Det har Mærsk klaret sig meget godt igennem, fordi markedet godt ved, at det bare forlænger vilkårene," siger Sydbank-analytikeren.

På trods af den udvikling og udsigterne for markedet i 2022 er Mikkel Emil Jensen dog skeptisk, hvis man alene ser på aktien.

"Investorerne kan godt forvente stærk indtjening i 2022, men jeg tvivler godt nok på, at aktiekursen kan lave et lignende hop igen i 2022. Markedet ved godt, at de ekstraordinære omstændigheder ikke holder ved," siger han.

"Den handler relativt billigt, når man ser på multipler, men det er også fordi, at markedet godt ved, at det ikke kan vare ved," konstaterer han.

Ifølge Bloomberg News betaler man som aktionær omkring fire gange indtjeningskronen i 2021.

Godt på vej med strategi

Selvom 2021 i høj grad har været præget af et usædvanligt marked, og en række vilkår som Mærsk ikke selv har været herre over, understreger Mikkel Emil Jensen, at selskabet også har været dygtige til at udnytte situationen og accelerere strategien, der blev sat i gang tilbage i 2016.

Over året er der også blevet afviklet gæld, skruen op for aktietilbagekøb og købt nogle af de logistikorienterede selskaber, der skal være med til at skabe vækst på land.

"De gør det rigtig godt på den strategiske del, fordi deres landbaserede aktiviteter også vokser organisk sammen med opkøbene, så den del er på rette spor, og det er de lykkedes med," siger han.

Forsvundet kapacitet og EU-vejpakken fyldte hos speditørerne i 2021 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også