Mærsk ser fortsat udfordringer med trængsel

Det er særligt i de kinesiske havne, at Mærsk fortsat oplever problemer med trængsel.
Foto: Damian Dovarganes/AP/Ritzau Scanpix
Foto: Damian Dovarganes/AP/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

Der er fortsat trængsel i havnene og udfordringer med at få containertrafikken til glide - blandt andet i Kina - oplyser A.P. Møller-Mærsk i sin seneste opdatering til rederiets kunder.

Antallet af container, der skal fragtes i år, ventes at stige på trods af pandemien, men rederierne slås ifølge Mærsk fortsat med trængsel ikke mindst i de kinesiske havne.

"Desværre virker det ikke som om, at der er en kortsigtet løsning på trængslen, tidsplanernes pålidelighed og kapacitetsbegrænsningerne, der plager forsyningskæderne," konstaterer rederiet.

Mangel på mandskab

Meldingen følger en lang periode, hvor containerraterne bare er steget og steget, dog med undtagelse af de seneste to uger, hvor containerraterne er faldet marginalt. Sammenlignet med sidste år ligger raterne ud af Shanghai symboliseret ved SCFI-indekset 76 pct. højere.

Og ifølge Mærsk udfordrer covid-19 fortsat de kinesiske forsyningskæder.

For selv om lastningen og losningen af containere i de store kinesiske havne Ningbo, Tianjin, Shenzhen, Dalian og Guangzhou er forblevet på et normalt niveau, så har nedlukninger på grund covid-19 ramt nogle distrikter og ført til lukning af lagre og mangel på vognmænd.

I Ningbo er situationen imidlertid nu normaliseret, efter at en opblussen af smitte i starten af januar førte til problemer med at skaffe vognmænd, da de skulle testes og i karantæne, før de blev lukket ind i en række containerterminaler.

I Shenzhen er der i øjeblikket begrænset adgang og krav om karantæne inden adgang til terminalen Shekou, og i hovedstaden Beijing er myndighederne i alarmberedskab forud for vinter-OL.

"Pandemien påvirker også havneaktiviteter globalt i Mærsks netværk, da omikron skaber akut personalemangel i havne og terminaler, selv om faciliteterne stadig er i drift," oplyser i Mærsk.

Rederiet venter, at der fortsat vil være mangel på udstyr og lagerplads over det kinesiske nytår, men ser mulighed for en vis bedring i uge 5-7.

Mærsk venter i øvrigt et hurtigt opsving på de fleste containerfarter efter de kinesiske helligdage i forbindelse med nytåret. Efterspørgslen ventes nemlig at forblive stor og en del kapacitet er låst på grund af fortsat trængsel og forsinkelser i havnene i Nordamerika og Europa.

Blue Water udvider ledelsen med ny direktør med 25 års erfaring  

Mærsks chef for investor relations stopper 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også