Mærsk sejler mod rekordoverskud i turbulent 2021

Med fire opjusteringer på ét regnskabsår tegner 2021 til at blive et rekordår for rederi- og logistikgiganten, vurderer Sydbank-analytiker.
"Fragtraternes himmelflugt har sikret endnu et kvartal med meget høj indtjening, som forventet," skriver Mikkel Emil Jensen, senioranalytiker i Sydbank, i en analyse forud for regnskabet. | Foto: Jens Dresling
"Fragtraternes himmelflugt har sikret endnu et kvartal med meget høj indtjening, som forventet," skriver Mikkel Emil Jensen, senioranalytiker i Sydbank, i en analyse forud for regnskabet. | Foto: Jens Dresling
AF MARKETWIRE

A.P. Møller-Mærsk har kurs mod et rekordår, hvor bundlinjen ventes at ende historisk højt - både set i forhold til tidligere år for Mærsk-koncernen og for øvrige danske selskaber gennem tiden.

De seneste estimater peger på, at Mærsk kan sejle 18 mia. dollar hjem på bundlinjen i 2021. Det svarer til tæt på 117 mia. kr. og vil være dansk erhvervshistorie båret frem af ekstraordinært høje priser på fragt. Estimaterne er indsamlet af Mærsk selv fra op mod 18 analytikere 20. januar i år.

Udviklingen har kendetegnet hele året for Mærsk, der satte streg under tendensen med sin seneste opjustering 14. januar, hvor selskabet også løftede sløret for enkelte foreløbige regnskabstal for fjerde kvartal. Her står omsætningen til at ende på 18,5 mia. dollar, mens driftsresultatet (EBITDA) ser ud til at ende på 8 mia. dollar.

"Fragtraternes himmelflugt har sikret endnu et kvartal med meget høj indtjening, som forventet," skriver Mikkel Emil Jensen, senioranalytiker i Sydbank, i en analyse forud for regnskabet.

Fire opjusteringer i år

Rederi- og transportgigantens forventninger til driftsresultatet er opjusteret fire gange for 2021, og senest lød forudsigelsen 24 mia. dollar for året, hvilket er omkring 155 mia. kr.

Inden da var forventningen 22-23 mia. dollar i 2021, mens prognosen fra årets start var 8,5-10,5 mia. dollar.

Det er særligt udviklingen i søforretningen, der bærer selskabet frem, fordi efterspørgslen efter fragt er tårnhøj, mens udbuddet af kapacitet ikke kan følge med. Det skyldes en kombination af ekstraordinære omstændigheder og forstyrrelser, heriblandt forbrugsmønstrene under coronakrisen, flaskehalse ved havnene og lokale nedlukninger i Kina som følge af smitte.

Det får priserne til at stige, mens fragtmængderne omvendt ventes at være faldet.

"Faldet skyldes ikke mangel på efterspørgsel efter containerfragt, men snarere, at mangel på kapacitet mange steder gør det svært for Mærsk at øge volumenerne," skriver Sydbank.

Fokus på udvikling i 2022

Det helt store spørgsmål bliver derfor, hvor længe de nuværende markedsvilkår ventes at fortsætte, og hvad det betyder for Mærsks forventninger i 2022.

"Prognosen for 2022 vil hurtigt indtage hovedrollen i forbindelse med årsregnskabet," skriver Sydbank-analytiker Mikkel Emil Jensen, der i samme ombæring spår en forsigtig forudsigelse.

"Vi forventer, at Mærsk vil lægge særlig stor vægt på fortsat høj usikkerhed om udviklingen på transportmarkedet, specielt i andet halvår af 2022, hvilket kan give anledning til en forsigtig prognose. I første kvartal 2022 forventer vi, at Mærsk indregner en indtjening lidt under niveauet fra fjerde kvartal 2021. Vi forventer en indtjeningsprognose målt på EBITDA på 22-26 mia. dollar i 2022," skriver han.

Til sammenligning venter den brede analytikerstand et EBITDA på 23,5 mia. dollar, mens prognosen for omsætningen er 64,9 mia. dollar, viser medianen af analytikernes estimater.

Fokus vil desuden være rettet mod nyt om både opkøb og udviklingen i logstikforretningen, der er det store satsningsområde i strategien fremadrettet.

Udbytteregn på vej til investorerne

Mærsk har en politik om at sende 30-50 pct. af det underliggende overskud tilbage til aktionærerne, og med den nuværende rekordkurs har det forestående udbytte tiltrukket sig stor opmærksomhed.

Sydbank forudser, at Mærsk vil udbetale et udbytte på omkring 2500 kr. - 285 dollar - per aktie.

Sidste år modtog aktionærerne 330 kr. per aktie, mens de i 2019 fik 150 kr. per aktie.

Mærsk er desuden i gang med et aktietilbagekøbsprogram på 8000 mio. kr., der afsluttes 3. maj 2022.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også