Logistikforretningen hos Mærsk vokser mere end ventet

A.P. Møller-Mærsk havde fart på i logistiksatsningen i fjerde kvartal.
Foto: Amanda Perobelli/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Amanda Perobelli/Reuters/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

Mærsks logistikdivision, der er et af koncernens store satsningsområder, løftede omsætningen mere end ventet i fjerde kvartal af 2021.

Divisionen, der går under navnet Logistics & Services, havde i årets fjerde kvartal en omsætning på 3016 mio. dollar, mens analytikerne på forhånd havde ventet 2731 mio. dollar ifølge medianestimater indsamlet af Mærsk 20. januar blandt op mod 18 analytikere.

I samme kvartal sidste år var omsætningen i divisionen på 2061 mio. dollar.

Driftsoverskuddet før renter, skat samt af- og nedskrivninger (EBITDA) steg til gengæld mindre end ventet.

Det landede på 219 mio. dollar mod en forventning blandt analytikerne på 274 mio. dollar. Der var samtidig tale om en stigning fra 158 mio. dollar i samme kvartal af 2020.

Ser man på det fulde år endte omsætningen fra divisionen på 9830 mio. dollar, mens EBITDA endte på 907 mio. dollar.

Forretningsområdet består af aktiviteterne inden for logistik samt serviceydelser på land, og dækker over selskabets ambitioner om at servicere hele forsyningskæden for sine kunder.

Den 1. september 2020 annoncerede koncernen ændringer i organisationen, der betød, at rederiet Safmarine og de sidste dele af speditionsvirksomheden Damco ved udgangen af 2020 blev nedlagt som selvstændige brands.

Safmarine blev i stedet en integreret del af Mærsk, mens Damco også blev integreret i Mærsks logistik- og serviceprodukter.

Mærsk har tidligere fortalt, at koncernen er klar til at sætte mere gang i væksten i logistik- og serviceforretningen, og selskabet forventer at investere væsentligt i det forretningsben over de kommende år. I forbindelse med offentliggørelsen af de langsigtede målsætninger, lød det, at logistikforretningen frem mod 2025 skal levere en EBIT-margin på 6,0 pct.

I 2021 ramte EBIT-marginen 6,3 pct.

En del af væksten skal hentes fra såkaldte bolt-on opkøb, der dækker over opkøb, som relativt simpelt kan føjes til den eksisterende forretning.

Mærsk har allerede foretaget en række opkøb i den kategori, heriblandt amerikanske Performance Team og svenske KGH Custom Services, der begge blev lukket i 2020. I 2021 er navne som Hongkong-baserede LF Logistics, den hollandske logistikvirksomhed og pakketjeneste B2C Europe, amerikanske Visible Supply Chain Management og portugisiske Huub føjet til listen.

Mærsk laver endnu et milliard-opkøb 

Mærsk forventer driftsresultat på 24 mia. dollar i 2022 

Mærsk øger udbyttet til aktionærerne 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også