DSV-chef: 2022 ser også ud til at blive meget turbulent – vejpakke udfordrer

Særligt DSV's vejdivision i Europa står foran udfordringer, efter at anden fase af EU's vejpakke er trådt i kraft i starten af februar, siger driftsdirektør Jens Lund.
Jens Lund | Foto: PR / DSV
Jens Lund | Foto: PR / DSV
AF MARKETWIRE

Forstyrrelser i forsyningskæderne, forstoppelse i havne og rekordhøje fragtpriser prægede transportmarkederne i 2021, og der er ikke noget, der umiddelbart tyder på, at situationen bliver meget anderledes i de kommende måneder.

Det siger driftsdirektør hos DSV Jens Lund i et interview med MarketWire efter den danske transportkoncerns regnskab for 2021 onsdag.

Særligt vejdivisionen i Europa står foran en turbulent periode, efter at anden fase af EU's vejpakker er trådt i kraft i starten af februar.

"Det ser ud til, at 2022 også bliver et rigtigt turbulent år. Det tror jeg godt vi kan se frem til. Der er ikke noget, der fortæller os, at det holder op sådan lige på den korte bane. Der er stadigvæk store problemer med søfragten, mens det kan godt være, at det bliver lidt bedre med luftfragten, at der kommer flere passagerfly ud."

"Men til gengæld så har vi jo fået den her vejpakke i Europa, som kommer til at få nogle voldsomme konsekvenser for det at lave transport på landevej i Europa," siger Jens Lund.

Den nye vejpakke har allerede fået betydning for logistikkoncernens underleverandører, som har indført tillæg på internationale forsendelser.

Mobilitywatch skrev i forrige uge, at tillægget på DSV’s internationale forsendelser vil ligge på mellem 5 og 12 pct. De største tillæg på 12 pct. vil gælde forsendelser til nabolandene Norge og Sverige.

Tillægget indføres den 14. februar og forventes at gælde hele 2022.

"Vi får en rigtig turbulent periode i forhold til Road i Europa, det er der ingen tvivl om. Man har lavet nogle regler, som gør, at hvis du har en chauffør til at køre fra eksempelvis Bulgarien, så skal han køre hjem en gang hver ottende uge. Det er miljømæssigt fuldstændigt uansvarligt," siger Jens Lund.

DSV har regnet sig frem til, at reglerne kan trække cirka 10 pct. af den kapacitet, der er i markedet, ud.

"Og der mangler allerede chauffører i de her tider, så det bliver jo noget, som så kommer til at hæve priserne ret voldsomt, også fordi de jo skal have penge for at køre hjem," forudsiger Jens Lund.

Han ser en risiko en tilsvarende udvikling som ved søfragten, at man kommer ind i en spiral, hvor priserne bliver ved med at stige, fordi nogen pludselig bliver desperate for at få flyttet deres gods.

"Så der kommer måske et hårdere prispres, end situationen måske egentlig berettiger til, men sådan er det, hvis der er nogen, der vil give ekstra for at få tingene flyttet. Der er udsigt til en lavere kvalitet, samtidig med at du skal betale mere for fragten," vurderer Jens Lund.

Det største forretningsben er blevet større hos DSV  

Jyske Bank ser DSV's indtjeningsprognose som overraskende stærk

DSV lancerer nyt aktietilbagekøbsprogram  

DSV forventer resultat på op mod 20 mia. kr. i 2022 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også