DSV-topchef ser manglende volumen fra Kina komme igen

De fragtmængder, der i øjeblikket mangler i Kina, vil skabe et efterslæb på et senere tidspunkt, slår Jens Bjørn Andersen fast.
Jens Bjørn Andersen, adm. direktør, DSV. | Foto: Lars Krabbe/Foto: Lars Krabbe/Ritzau Scanpix
Jens Bjørn Andersen, adm. direktør, DSV. | Foto: Lars Krabbe/Foto: Lars Krabbe/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

Coronaudbruddet i flere byer i Kina skaber yderligere problemer for forsyningskæderne til og fra landet, men den manglende volumen ventes at komme tilbage, når fabrikker og transportfunktioner igen er i fuld sving.

Det vurderer DSV’s administrerende direktør Jens Bjørn Andersen over for MarketWire efter regnskabet for første kvartal.

”Vi har en fortsættelse af nogle af de udfordringer, vi har set de seneste to år omkring covid-19-situationen,” siger DSV’s topchef.

I Kina har Shanghai i flere uger nu været ramt at coronanedlukninger.

Der er nogle forretningsmæssige negative konsekvenser, når man lukker verdens største havn ned, pointerer Jens Bjørn Andersen, der henviser til, at søfragtsvolumenerne ud af Shanghai er faldet 30-40 pct.

”Det har den konsekvens, at mængderne fra Kina er faldet i april med 10-20 pct.”

DSV’s topchef venter dog, at mængderne kommer tilbage igen:

”Vi regner med, at det er en forskydning, og at volumenerne vil komme ind i systemet senere. Det er jo ikke sådan, at mængderne forsvinder ud i den blå luft. Der kommer et stort efterslæb.”

Det er dog svært at vurdere, hvornår der bliver åbnet op igen, siger topchefen, som håber på en langsom genåbning af de nedlukkede områder i starten af maj.

DSV er vant til at håndtere udfordringer og finde nye veje for at få varerne frem for selskabets kunder.

Med nedlukkede havne og færre fly i luften - dermed mindre plads på fly - havde selskabet udvidet med en jernbaneløsning gennem Rusland, der på grund af krigen i Ukraine nu er suspenderet.

”Vores jernbaneprodukt har vi måttet suspendere, fordi det går gennem Rusland. Det findes ikke mere. Der er behov for konstant fokus på de ydelser, vi udbyder,” siger Jens Bjørn Andersen, der erkender, at det ikke er så let at få flyttet tingene, som det var før covid ramte.

Fragtrater kan holde højt niveau i en længere periode

DSV’s indtjening har været hjulpet af flaskehalse i forsyningskæderne, der har presset fragtraterne op i en længere periode.

Der er ifølge DSV’s topchef dog ikke noget, der tyder på, at det vil forandre sig på den korte bane.

”Det bliver sandsynligvis ikke i år,” siger Jens Bjørn Andersen, der ikke tror, at fragtraterne kommer ned på de niveauer, de var på, før krisen ramte.

DSV sætter som asset light-selskab ikke selv priserne i markedet, fortæller topchefen. Det gør dem, der ejer aktiverne, som eksempelvis rederier, luftfartsselskaber og vognmænd.

”Vi prøver at forhandle på vegne af vores kunder. Vi er jo storkunder hos dem, der ejer de fysiske aktiver,” forklarer topchefen.

Vejtransporten voksede hos DSV trods effekter fra EU-vejpakke

DSV ser normalisering af fragtmarkederne i andet halvår

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også