Efter endt forsøg: Arla udvider sin flåde med biogaslastbiler

Efter et succesfyldt pilotprojekt indkøber mejerikoncernen nu flere biogaslastbiler til at køre på de danske veje.
Foto: PR Arla
Foto: PR Arla

Andelen af lastbiler på biogas bliver lidt større i Arlas flåde.

Efter et endt pilotprojekt med succes til følge investerer mejerikoncernen nu i ti lastbiler, der kører på biogas. Det skriver Arla i en pressemeddelelse.

Således kommer antallet af biogaslastbiler op på 17, efter de syv første har kørt rundt på de danske landeveje siden efteråret 2019.

”Vores ambition er, at alle vores distributionslastbiler skal køre på 100 procent grøn energi, så snart det er praktisk muligt. Biogas er en af de spændende muligheder, vi har testet, og det er gået godt. Derfor udvider vi nu vognparken med yderligere 10 biogaslastbiler,” siger Helle Müller Petersen, landedirektør for Arla Danmark, i meddelelsen.

Arla ejer omkring 200 lastbiler i Danmark, der deler mælk ud til godt 2.600 detailbutikker hver dag.

”Det er en meget velfungerende teknologi, og det gør, at potentialet er kæmpestort. Arlas landmænd har et restprodukt, gylle, der nu viser sig at kunne bruges i en cirkulær økonomi. Med godt 12,5 mio. kørte kilometer om året af vores distributionslastbiler vil der kunne spares store mængder CO2 og partikelforurening,” siger Helle Müller Petersen.

Ifølge Arla reduceres lastbilernes CO2-udslip med 50 pct., når de kører på biogas frem for diesel.

Arla har tidligere søsat et pilotprojekt med en lastbil kørende på el, men har vurderet, at det endnu ikke er nogen rentabel model.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie AgriWatch)

Lobbyorganisationer genopliver forslag om at droppe afgifter på særlige brændstoffer

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også