Langsomme forsyningskæder strander containere

Tog og varelagre kan ikke følge med efterspørgslen på millioner af nye containere, og derfor strander containere i havne og på skibe.
Foto: Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Reuters/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

Skole- og feriesæsonen er på vej og derfor har shippingselskaber på tværs af skibsfartsbranchen tilført millioner af nye containere, der kan fragte de mange pakker, som importørerne bestiller. Men opjusteringen har resulteret i, at tog og varelagre ikke kan følge med efterspørgslen, og derfor strander containerne i havne og på containerskibe.

Det skriver The Wall Street Journal.

I starten af 2022 var der omkring 50 mio. containere i omløb. Det er en stigning på 8 mio. før pandemiens indtog.

Og skibsmæglere og -konsulenter estimerer, at omkring 12 pct. af internationale containerskibe sidder fast i overfyldte havne i flere uger, og den indenlandske transport i særligt USA kører på pumperne grundet manglen på fragttog, lastbilchauffører og lagerkapacitet.

Ifølge containerskibsledere tager det normalvis 45 dage for produkter at blive sejlet fra eksporthavne i Kina til USA - nu tager det omkring 100 dage.

”I eksporthavne i Shanghai venter skibene længere på at blive lastet, og i importhavne som Los Angeles sidder de fast, fordi der ikke er plads til dem i terminalen. Der var nok containere, og nu er der endnu flere, men det hjælper ikke, hvis alle led i forsyningskæden bevæger sig langsomt,” siger Lars Jensen, CEO og partner i konsulentfirmaet Vespucci Maritime, til The Wall Street Journal.

Tendens har dog været værre med en ventetid på 100 skibe tilbage i januar, som nu ligger på 30 i blandt andet Long Beach og Los Angeles.

Mærsk gør klar til at brede sig over den sidste ledige plads i Aarhus Havn

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også