Debat: Ventetid øger udledningen af CO2 fra lastbiler

Ny aftale medfører, at lastbiler på de danske veje må være længere og tage mere gods med. Det er godt for klimaet, men hvorfor skal branchen helt frem til 2025, før de nye regler træder i kraft, spørger transportpolitisk chef i DI Transport i nyt debatindlæg på MobilityWatch.
Foto: Carsten Andreasen/Ritzau Scanpix
Foto: Carsten Andreasen/Ritzau Scanpix
Af Rune Noack, transportpolitisk chef i DI Transport

Vi kunne spare klimaet for 100.000 tons CO2 om året fra den tunge transport. Det er 2030-effekten af at ændre lovgivningen, så lastbilerne må være et par meter længere og må tage lidt mere gods med. Det vil gøre godstransporten mere energieffektivt og flytte mere gods med samme energiforbrug.

Transportbranchen er klar. Men desværre venter det politiske flertal med at gennemføre aftalen til 2025. Det betyder, at godstransporten i de næste to år skal bruge mere diesel og udlede mere CO2 end vi strengt taget behøver i både 2023 og 2024.

Før sommerferien blev regeringen, SF, Radikale og Enhedslisten enige om at øge længden og vægten på lastbilerne. Der var en del af den politiske aftale om at gennemføre kilometerafgiften for lastbiler i 2025. En afgift som desværre sender en milliardstor regning til dansk erhvervsliv. Derfor fik den øgede længde og vægt til lastbiler måske ikke den ros og opmærksomhed, den fortjener.

Der er stort fokus på den grønne omstilling af den tunge transport. Men faktisk er det gået bedre end de fleste tror. CO2-udledningen fra lastbilerne er ifølge Energistyrelsens seneste klimafremskrivning faldet med 6 procent fra 1990-2019 til trods for, at vi flytter markant mere gods i dag end for 30 år siden. Til sammenligning er udledningen fra personbilerne i samme periode steget med ca. 14 procent.

Den positive udvikling for lastbiler skyldes dels øget iblanding af biobrændstoffer i diesel og dels, at vi har virkelig mange dygtige logistikvirksomheder i Danmark, der er knivskarpe til at optimere deres kørsel.

Men det skyldes i høj grad også, at vi i Danmark de sidste 10 år har øget totalvægten på nogle lastbiler fra 48 tons til 56 tons, hvilket lidt forenklet betyder, at der kan være 8.000 ekstra liter ekstra mælk i de lastbiler, der henter mælk hos landmændene.

Vi har også indført modulvogntog på de overordnede vejnet. De 32 meter lange lastbiler er ca. 15 procent mere energieffektive end hvis almindelige lastbiler havde kørt den samme tur. Modulvogntog har ligeledes bidraget til, at vi kan reducere CO2-udledningen fra vejgodstransport i Danmark.

Kigger vi fremad, kan vi også være positive på lastbilstransporten vegne. Ifølge Energistyrelsens fremskrivning reduceres lastbilernes CO2-udledning med ca. 20 procent fra 1990-2030. Selv med 750.000 elbiler bliver biltransportens klimapåvirkning kun reduceret med 8 procent frem mod 2030. Lastbiler er med andre ord bedre end sit rygte, selv om vi i DI Transport har troen på, at vi kan nå endnu længere.

Energieffektivitet med øget vægt og længde kan bl.a. reducere CO2-udledningen fra lastbiler. Det er en lavthængende frugt. Beregningerne fra Transportministeriet viser også en positiv samfundsøkonomi. Der er med andre ord tale om CO2-reduktioner, der øger konkurrenceevnen, gør Danmark rigere og reducerer klimabelastningen.

Derfor skriger det også til himmelen, at transportbranchen skal vente til 2025 før de nye regler for højere vægt og dimensioner bliver gennemført. Hvorfor ikke høste de klimamæssige gevinster nu?

Kommissionen vil lytte til dansk kritik i strid om vejpakke

Lastbilsalget gik tilbage i juli

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også