Debat: Skal forbrugeren bære hele ansvaret for bæredygtig pakkelevering?

Der er behov for politisk fokus for at fremme brugen af bæredygtige brændstoffer og mindske CO2-udledningen i transport- og leveringsbranchen, skriver adm. direktør for den svenske leveringstjeneste Budbee i debatindlæg.
Pontus Håstlund har siden 2021 været nordisk chef for leveringstjenesten Budbee, der satser på pakkelevering baseret på fossilfri energi | Foto: PR/Budbee
Pontus Håstlund har siden 2021 været nordisk chef for leveringstjenesten Budbee, der satser på pakkelevering baseret på fossilfri energi | Foto: PR/Budbee
Af Pontus Håstlund, General Manager Nordic for leveringstjenesten Budbee

Danskerne omstiller sig for alvor til online shopping – i endnu højere grad end før.

Det viser en ny opgørelse af omsætningen i detailhandlen fra Dansk Industri, der konkluderer en samlet omsætningstigning i e-handlen på 53 pct. fra 2019 (30 mia. kr.) til 2021 (46 mia. kr.).

Men når forbrugeren shopper online og skal have sine varer leveret, opstår der imidlertid en problemstilling, når forbrugeren stilles ansvarlig for selv at vælge levering.

Hvis forbrugeren ønsker at gøre brug af en leveringstjeneste, der udleder mindre CO2, er det dem selv, der har ansvaret for at finde den bedste mulighed, og de må ofte betale hele regningen selv.

I dag er det nærmest umuligt for slutbrugeren at gennemskue hvilken mulighed, der efterlader det mindste klimaaftryk.

Brændstoftype, fyldningsgrad og ruteoptimering er alle en del af den samlede ligning, og ingen af disse aspekter er i dag nemme at forholde sig til.

Men hvad gør vi, når forbrugeren ønsker at tilvælge det mere bæredygtige alternativ?’

Ifølge Energistyrelsens Klimastatus og –fremskrivning 2021 for Transportsektoren står varebiler og lastbiler samlet set for udledning af 3,8 millioner ton CO2 i 2020. Alene står varebiler for udledning af 2 millioner ton CO2.

Som centrale aktører i værdikæden har leveringstjenester som Budbee, Bring og Postnord stor indflydelse på, hvor stort et udvalg af bæredygtige leveringsløsninger der findes, og hvor attraktive de er i praksis.

Dele af ansvaret ligger udelukkende på transportvirksomhederne, som bør påtage sig nye måder at arbejde og bruge moderne teknologi på for at sikre fornuftige fyldningsgrad i bilerne og smartere ruteplanlægning for at maksimere antallet af stop per rute.

Men der er behov for hjælp fra oven for at hjælpe med at håndtere hele udfordringen med at bruge de mest bæredygtige brændstoffer.

Branchen har med andre ord brug for, at politikerne træderind og hjælper til. Det kan for eksempel gøres ved at afsætte flere midler til ladeinfrastruktur, så det bliver nemmere for leverandørerne hurtigt at oplade eldrevne køretøjer.

Halter bagefter

Vi kan se, at Danmark er faldet bagud i forhold til vores nordiske naboer, når det kommer til skiftet fra traditionelle brændsel til biobrændsel.

Der er markant dårlige adgang tilladestationer for biobrændsel som HVO100 (hydrogenereret vegetabilsk olie, red.) end i Sverige - hos Budbee har vi identificeret 15 af sådanne stationer i Danmark sammenlignet med næsten 500 i Sverige - og prisen for HVO100 er over 20 pct. højere her end hos vores svenske naboer.

Prisdifferencen er blandt andet et resultat af statstilskud.

For at fremme fossilfri kørsel har branchen desuden brug for incitamenter til at bruge fossilfribrændsel, at prisen på HVO100 sænkes, og at der indføres et decideret forbud mod fossile brændstoffer blandt kommercielle køretøjer i byerne (herunder taxaer, busser og køretøjer til fragt).

I sin rapport fremhæver Energistyrelsen selv, at et udviklingen til mindre udledning gennem vejtransporten skal ske gennem en omstilling fra konventionelle til elektriske køretøjer, forbedret energieffektivitet samt øget anvendelse af biobrændstoffer (og andre VE-brændstoffer).

Fokus på emissionsfrie transportmidler

Det er stadig muligt for Danmark at styrke landets position ved at introducere flere emissionsfrie transportmidler.

Selvom danske politikere ikke er lykkedes med for alvor at komme med på vognen, når det kommer til biobrændsel, har de stadig mulighed for at gå forrest, når det kommer til emissionsfrie transportmidler og på den måde sætte Danmark på en mere bæredygtig kurs i fremtiden.

Det er store tiltag, jeg fremsætter her. Det ved jeg. Men jeg mener til gengæld også, at det er i alles bedste interesse, at vi gør den bæredygtige transport mere attraktiv for virksomheder og forbrugere.

Hvis vi ikke gør bæredygtig levering til et naturligt valg for den onlineshoppende forbruger, vil mange forbrugere formentlig fortsætte med udelukkende at vælge den billigste og hurtigste løsning – også i de tilfælde hvor dette samtidig er den mest forurenende løsning.

Lyserød leveringstjeneste åbner hidtil største ”dark store” i Norge


Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også