Amazon justerer logistikstrategi

Den amerikanske detailkoncern vil reducere antallet af varehuse som følge af ændrede forbrugsmønstre.
Foto: Paul Sakuma/AP/Ritzau Scanpix/AP / AP
Foto: Paul Sakuma/AP/Ritzau Scanpix/AP / AP
AF MARKETWIRE

Amazon svulmede op under pandemien, da forbrugerne efterspurgte varer købt over internettet i et hidtil uset omfang, men nu er trenden vendt rundt, og det betyder, at Amazon i flere sammenhænge og flere steder, herunder især i leverancenetværket i USA, er blevet for stor.

Derfor har detailgiganten valgt at lukke flere varehuse og samtidig droppe planer om en række nye varehuse. Samlet set drejer det sig om op mod 63 faciliteter i USA, der lukkes, eller som alligevel ikke bliver oprettet.

Det skriver Bloomberg News på baggrund af information fra konsulenthuset MWPVL International.

I alt er der tale om, at faciliteter med op mod 5 mio. kvadratmeter, som lukkes eller ikke etableres. Og det koster desuden på arbejdsstyrken.

Så sent som august meldte Amazon også ud, at det vil lukke to faciliteter i delstaten Maryland, hvor 300 medarbejdere således vil miste jobbet.

”Der er stadig en alvorlig del af lukninger, som skal gennemføres før årsskiftet. I Nordamerika og resten af verden. Når det er sagt, fortsætter Amazon med at åbne nye faciliteter med en utrolig hast i år,” siger Marc Wulfraat, direktør i MWPVL.

Mærsk sagsøgt for 1,3 mia. kr. for kontraktbrud i USA

Dansk kapitalfond køber sig ind i logistikvirksomhed

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også